Gotchas schreef:
Ik heb net als Rob het idee dat je veel te veel achteraf probeert recht te trekken.
Ik steun na het zien van het origineel de mening dat Rob en Gotchas (en de bewerkingen van Ron en mij zijn voortgekomen n.a.v. deze opmerking...).
Ik ben redelijk geschrokken van de "uitgangssituatie". Je moet flink aan de slag om er een toonbare foto van te maken. Wat ik al schreef, ik heb sinds een aantal jaren weer iets moeten doen met het Noise filter (oké, ik ben wellicht verwend met de camera die ik heb). Het is belangrijk dat de basis goed is. Zonder een goede basis is de kans op een minder eindresultaat levensgroot aanwezig. Ik zou me dan ook hierop concentreren.
Wat zou ik in deze situatie bijvoorbeeld zelf hebben gedaan?
- De teleconverter verwijderen. Je hebt hier onvoldoende licht om met een teleconverter te werken. Dan moet je dus die teleconverter niet gebruiken. Omdat je zonder teleconverter werkt zul je dus dichter op je onderwerp moeten zien te kruipen. Als dat niet kan, dan misschien de conclusie trekken dat je deze foto nu niet kunt maken.
- Een andere (lichtgevoeliger) lens monteren. Een lens waarmee je gezien de situatie en de capaciteiten van je camera nog wel kunt werken.
- ETTR hanteren. Ik zou nooit onderbelichten om toch een bruikbare sluitertijd te realiseren om vervolgens de foto in de nabewerking op te moeten lichten.
Ik zou eerlijk gezegd deze foto niet hebben aangepakt. Ron heeft veel werk in de foto moeten steken om de ruis eruit te krijgen. Als je dit bij al je foto's moet doen, daar zou ik niet vrolijk van worden. Ik ben namelijk van mening dat je dit hoe dan ook terug gaat zien in de foto. Misschien niet op het scherm, maar wel op de print. Een print (en zeker eentje op een iets groter formaat) is namelijk veel minder vergevingsgezind dan een scherm.
Het komt mij regelmatig voor dat ik besluit om een foto niet te maken omdat ik weet dat de "basisfoto" die ik zal krijgen gewoon onvoldoende van kwaliteit zal zijn. In die situatie heb ik bijvoorbeeld te maken met te weinig licht (sportwedstrijd in een zaal of avondwedstrijd), heb ik de verkeerde lens meegenomen (35mm lens in plaats van mijn telezoomlens) of heb ik wel de juiste lens meegenomen, maar niet een flitser (mijn camera heeft niet de luxe van een pop-up flitsertje). Dat ik in die situaties besluit om geen foto te maken, is mijn keuze. Uiteraard kan ik ook besluiten om in die situaties wel een foto te maken, maar zal ik moeten accepteren dat de kwaliteit niet show-waardig zal zijn.