N.a.v. de discussie met Matthijs in
dit topic, heb ik vandaag twee foto's gemaakt:
Foto 1: Een foto van een fruitschaal, waarbij de fruitschaal het beeld volledig vulde.
Foto 2: Een foto van diezelfde fruitschaal, waarbij ik meer afstand nam tot de fruitschaal, waardoor de fruitschaal slechts een klein onderdeel uitmaakte van de foto. In deze foto vulde de fruitschaal de oppervlakte van ongeveer 1/25-deel van het beeld. Na stevig croppen van foto bleef een beeld over die een grote gelijkenis heeft met foto 1.
Foto 1:
Geen crop toegepast (4928 pixels op de lange zijde), voor plaatsing de foto teruggebracht naar 900 pixels op lange zijde. Na het verkleinen heb ik de foto ietsje verscherpt.

Exif: 1/400s f/10.0 ISO320 35mm (lens: Nikon 35mm f/1.4G)
Scherptediepte (focal distance = 47cm): 10,2cm
Foto 2: Een
stevige crop toegepast, 902 pixels hield ik over op lange zijde. Deze foto heb ik voor plaatsing op deze site terugebracht naar 900pixels. Na het verkleinen heb ik de foto ietsje verscherpt.

Exif: 1/400s f/10.0 ISO900 35mm (lens: Nikon 35mm f/1.4G)
Scherptediepte (focal distance = 200cm): 253,7cm
In beide foto's heb ik het onderwerp in het midden van het beeld geplaatst, ook al is bij f/10 de scherpte in het midden nagenoeg even goed als aan de randen. Ik heb in beide situaties scherpgesteld op de bovenste mandarijn. Foto 2 is 25 seconden na foto 1 gemaakt.
Mijn conclusie:
Er is een duidelijk verschil zichtbaar in scherpte. Het beeld van foto 1 (volledig beeld, alleen verkleind en verscherpt) is duidelijk scherper dan die van foto 2 (flink gecropt, ietsje verkleind en verscherpt).
Dat de scherptediepte van foto 2 veel groter is dan die van foto 1 helpt het beeld van foto 2 niet.
De ISO-waarde van beide foto's verschilt wel (had de camera op auto ISO staan), maar dit kan mijns inziens dit verschil niet verklaren.
Ik hoor graag wat jullie van deze test en het resultaat vinden.