Alchemist schreef:
...Het is vooral belangrijk om te weten wat sluitertijd, diafragma, iso en brandpunt doen....
Helemaal mee eens.
Alchemist schreef:
...(De rest is minder belangrijk)...
Hier ben ik het niet mee eens.
Als je aan landschapfotografie doet (het fotograferen van landschapjes dus), dan is het wel degelijk interessant om te weten wanneer de foto gemaakt is. Voorbeelden:
- Bij landschapsfotografie ben je afhankelijk van mooi natuurlijk licht. Dit licht wordt geleverd door de zon (en soms gereflecteerd door de maan).
- De zon komt elke dag op een ander tijdstip op en daarnaast vanaf een andere plek. Met bijvoorbeeld de toepassing
Sun Calc (trouwens ook als App te downloaden op je mobiel) kun je zien hoe laat en waar de zon op komt. Ik heb als voorbeeld de locatie "Het Speuldersbos" genomen, de locatie waar we de laatste keer met PD naartoe zijn gegaan. Zo wist ik op basis van het thuisonderzoek dat ik uitgevoerd had, dat extra vroeg opstaan om daar voordat het PD-uitje begon nog een mooie zonsopkomst-landschapfoto te maken geen zin had.
Als je de locatie kunt verkennen met "Google Maps", dan kun je in combinatie met SunCalc vaststellen of het wel zin heeft om vroeg op te staan om een bepaald landschapje te fotograferen. De zon moet immers vanuit de juiste richting opkomen of ondergaan. Die plek verandert ook nog eens door het jaar. Zo zul je zien dat de zon in juni op een andere plek opkomt en ondergaat dan in december.
Een ander voorbeeld: In Flevoland hebben ze heel veel windmolens geplaatst. Ik heb van iemand een hele mooie windmolenfoto bij zonsopkomst gezien. De exif informatie was nog aanwezig en zodoende weet ik wanneer deze foto gemaakt is (welke dag van de maand). Uiteraard ben je voor je eigen poging ook nog afhankelijk van het weer in die maand, maar je weet in ieder geval 1 ding wel en dat is dat de windmolen en de zon op de goede plek zullen staan. Het dagelijks weer kun je checken op een van de vele weer-Apps.
- Als je in de avond/nacht een foto maakt, dan is het ook fijn om te weten bij wat voor een maandstand de foto gemaakt is. Geloof me, het maakt zeker bij nachtfotografie heel veel uit of je een volle maan of geen maan hebt. Er is ook veel verschil in licht tussen een volle maan en een halve of een kwart maan. De stand van de maan (van ver in het verleden tot in de toekomst) kun je bijvoorbeeld vinden in de
maandstandkalender. Het zelfde geldt voor sterrenfotografie.
Wat ik maar wil zeggen: je weet nooit waar anderen je exif data voor kunnen gebruiken. Als je denkt dat alleen de ISO-waarde, het diafragma en de sluitertijd belangrijk zijn, dan heb je nog niet alle mogelijkheden van de exif benut...
Nog een tip dan maar: sommige foto's bevatten gps-informatie. Helemaal handig als je precies eenzelfde plaatje wilt maken....

...en dat mag van mij! Origineel zijn in fotografieland valt niet mee. Dit kan je helpen om bijvoorbeeld op je vakantie een mooie foto te schieten. Je kent het land immers niet zo goed en zeker als je rondreist/rondtrekt, dan is het vaak een kwestie van toeval en juist die kans op toeval kun je via gedegen onderzoek verkleinen.
Alchemist schreef:
...(De rest is minder belangrijk) Hierover vragen, en vooral ook het toepassen leer je het meeste van in mijn ogen

Dat is altijd verstandig om te doen, maar de ervaring leert dat velen hier maar even op dit forum verblijven om daarna weer terug te treden in de grote massa. Hoe wil je dan je vraag aan die persoon stellen?
Mijn advies is dan ook: laat de exif gewoon lekker in de foto zitten. Het kost je geen moeite, de foto wordt er niet veel "zwaarder" door, maar je kunt anderen er wel degelijk mee helpen. Als je anderen niet wilt helpen (bijvoorbeeld omdat je een geheime "urban" vindplaats niet wilt verraden met gps informatie), dan is het verwijderen van de exif informatie een logische keuze.
Al met al is het weer een lang verhaal geworden.