Een beeld dat je stevig cropt zal, afhankelijk van de kwaliteit, altijd minder details vertonen dan een beeld dat niet of nauwelijks gecropt is en alleen verkleint naar 900 pixels.
Heb bijvoorbeeld de laatste jaren al heel veel Torenvalkje gefotografeerd, dichtbij, wat verder weg en knap ver weg, maar als je dan het beeld uitvergroot op 100% dan is meest toch wel heel duidelijk het verschil in details zichtbaar.
Als je een goed scherpe foto niet teveel cropt en daarna verkleint en ietsjes naverscherpt zal je altijd veel meer details zien dan dat je een foto cropt naar 900 pixels.
Vandaar dat ik ook meest als MAXIMALE crop ongeveer 3000 pixels hanteer en dan moet de foto ook nog eens van goede kwaliteit en scherpte zijn, anders levert ook dit veel kwaliteitsverlies op.
Matthijs, in een goede schuilhut is het meest vrij simpel om een vogel(of ander diertje) dichtbij voor je lens te krijgen, ook dierentuinen of vogelshows zijn ideale plekken daarvoor.
In bijvoorbeeld een dierentuin kun je ook "wilde" vogels makkelijker vastleggen, omdat die daar op het voer afkomen van zowel de verzorgers daar als het publiek.....denk aan Mussen, Kraaien, Kauwen, Aalscholvers, Reigers, Meeuwen, Kokmeeuwen, enz.
Ze zijn daarbij gewend aan veel mensen die er rondlopen, dus veel minder schuw....de Mussen eten soms gewoon uit je hand.
Vanuit de auto is het soms ook vrij simpel, maar je moet de vogels natuurlijk wel ten allen tijde rustig benaderen.
Jij hebt nog geen rijbewijs en dus ben je afhankelijk van iemand anders....ga dan in ieder geval als je met z'n 2en gaat wel achter elkaar zitten, jij dus op de achterbank, omdat er anders altijd iemand aan de verkeerd kant zit en dan dus bijna geen goede foto kan maken.
Benader een stil zittende vogel voorzichtig, maak eerst wat foto's op een wat grotere afstand en probeer dan telkens een paar meter dichterbij te komen...wel heel rustig rijden en ook zelf heel rustig bewegen, dus niet plots die lens door het geopende raampje naar buiten steken, gewoon alles in slow motion.
Ook de auto stil zetten op een plekje waar je wat leuks verwacht is een optie, de vogels moeten eerst even wennen aan de "vreemde" auto die daar staat, maar na verloop van tijd zullen ze eraan gewend zijn en d'r eigen ding weer doen....een beetje geduld is dus wel vereist.
Men zegt dat je ook niet teveel felle kleuren moet dragen omdat ze daar van afschrikken, dus gewoon kleding aan die niet teveel opvalt, zwart grijs, donker groen, enz.
Als je watervogels gaat fotograferen is mijn ervaring dat je dat het beste kunt doen aan een water waar ook altijd veel mensen komen.
Net als in de dierentuin zijn die vogels meer gewend dat er daar mensen lopen en zullen ze ook minder schuw zijn.
Het belichten is een kwestie van ervaring en dan nog valt het niet mee als je bewegende onderwerpen zoals vliegende vogels hebt, omdat het dan constant verandert.
De Sony die ik heb heeft EVF en dat maakt het belichten een stuk makkelijker, omdat ik in m'n zoeker al kan zien wat er gebeurt als ik + of - en dus ook overbelichting vrij snel kan zien.
Gewoon veel blijven oefenen en na afloop als je je foto's gaat bekijken ook telkens de Exif daarvan bekijken(vooral van de mislukte foto's), dan kun je ongeveer zien in welke omstandigheden je wat moet doen en wat je niet moet doen.
Veel succes!