Een interessante ontwikkeling in dit draadje! Wat Ron al meerdere malen benoemd heeft als kwaliteit van een foto, is door Xafke terecht vertaald naar de resolutie. Het hebben van een dure camera met een megapixel-sensor heeft alleen zin als je lenzen in staat zijn om een beeld met een geweldige resolutie aan die megapixelsensor af te leveren. Ook hier geldt maar weer dat de keten zo sterk is als de zwakste schakel!
Ik heb even gezocht op het internet en het viel me op dat er nauwelijks artikelen zijn te vinden in het Nederlands, de artikelen die gaan over resolutie en het meten van de resolutie zijn bijna allemaal in het Engels. Daar komt nog eens bij dat het aantal artikelen ook nog eens beperkt is. Ik ben dan ook van mening dat de invloed van de resolutie op een goede foto nog behoorlijk onderbelicht is. De grote massa consumenten is nog niet doordrongen van het feit dat meer pixels niet altijd leidt tot een betere foto.
Wil je flink kunnen croppen dan vraagt dat feitelijk om een sensor met heel veel pixels. Immers als je een sensor hebt met heel veel pixels, wordt het onderwerp afgebeeld op heel veel pixels en kun je nog lang allerlei details behouden die bij een sensor met minder veel pixels verloren gaan omdat ze op een gegeven moment moeten worden afgebeeld binnen "1 grotere pixel", iets wat gewoon onmogelijk is. Je hebt alleen iets aan dat enorme aantal pixels als je een lens op je camera hebt die een beeld kan projecteren met een geweldige resolutie (met een hoog scheidend vermogen).
Xafke heeft het al aangegeven, de ontwikkeling van de lenzen heeft geen gelijke tred aangehouden als de ontwikkeling van de camerasensoren. De marketing afdelingen maakten ons eerst "gek" met de pixelrace (hoe meer pixels, hoe beter). Toen de grens van 16-20 Megapixels bereikt werd gingen ze zich richten op een beter beeld bij hoge ISO-waarden en nu lijken ze er toch weer sensoren te ontwikkelen met meer pixels.
Doordat de ontwikkeling van de lenzen geen gelijke tred heeft gehouden met de ontwikkelingen van de sensoren, kunnen de mogelijkheden van een Canon 5Ds om deze reden vaak niet optimaal worden benut. Dit geldt denk ik niet alleen voor de Canon 5Ds, maar ook voor de camera's met 20+ Megapixels aan boord waar een oude (lees: minder goede resolutie) lens op wordt gebruikt. In deze gevallen biedt de megapixelsensor je de optie om flink te croppen, maar feitelijk heb je die optie niet vanwege de slechte resolutie van het beeld.
Nu kun je het scheidend vermogen van een lens in de praktijk iets verbeteren door deze te diafragmeren (het iets dichtdraaien van het diafragma), maar zelfs dan nog zijn er grote verschillen tussen lenzen.
Ook een aspect wat meespeelt is hoe juist de camera scherpstelt op het onderwerp. Als je last hebt van een beetje front- of backfocus, dan valt het onderwerp nog wel binnen de scherptediepte (waardoor we die als scherp ervaren), maar de scherpte binnen die scherptediepte is niet overal gelijk. Zie ook het onderwerp
verstrooiingscirkel.