Het is 27 jun 2025 00:53

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Nestfotografie is niet toegestaan!

Auteur Vogels fotograferen de eerste stappen
 Vogels fotograferen de eerste stappen
BerichtGeplaatst: 04 maart 2017 15:33 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Gisteren bij de vogelhut (wal) in Warder geweest om eens te experimenteren met vogel fotografie.

Fotografie

Mijn lens 18-300 brengt natuurlijk beperkingen met zich mee maar ik moet het ermee doen. Met veel geduld wachten want de vogels bevonden zich allemaal nogal ver weg. Zo nu en dan kwam een groep ganzen over en streek neer. Helaas op afstand en het landen tegen de wind in brengt met zich mee dat ik herhaaldelijk de vogels op de rug spotte. Zo nu dan vloog een groep eenden uit het water op en kwamen vlak langs. Een kans dacht ik maar toch geen mooie beelden stel ik vast. Vooral het scherpstellen is bij voorbij vliegende vogels een probleem gebleken. Ik heb in de nabewerking nog wel wat kunnen verbeteren maar het eindproduct is niet wat ik voor ogen had.

Ik plaats deze foto's vooral om advies te krijgen over hoe beter en scherpere foto's van vogels te krijgen. Natuurlijk wetende dat dit ook niet even onder de knie te krijgen is. Welke stappen raden jullie mij aan.

1
Fotografie

1/640 sec. f/13 98 mm iso 1600

2
Fotografie

1/640 sec. f/13 98 mm iso 1600

3
Fotografie

1/500 sec. f/13 98 mm iso 1600

Bedankt voor het kijken

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 04 maart 2017 15:40 
Lid
Fotografie

Probeer eerst om stilstaande vogels te fotograferen, dat is makkelijker.
Met vliegende vogels is het moeilijk om juist te scherpstellen. Hier is dat ook fout gegaan.
Tip: probeer je diafragma wat groter (lager getal) te houden. F/7.1 of F/8 is hier prima. Daardoor kun je je ISO-waarde ook wat verlagen, dan komt er minder ruis in de foto en meer details.

Gewoon lekker door experimenteren! :D

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 04 maart 2017 15:57 
Moderator
Fotografie

Je foto's zouden bij mij niet door de keuring heen komen.....alle vogels zijn onscherp en de achtergronden lijken mij hier het scherpste punt te zijn. ;)

Allereerst je instellingen.... waarom f/13?
Door je diafragma te vergroten(kleiner getal) krijg je een snellere sluitertijd en worden(als je goed scherp stelt ;) ) de achtergronden wat waziger, waardoor de vogels wat meer "los" komen daarvan.
Ik zou niet op het allergrootste diafragma van je lens gaan zitten, de meeste lenzen presteren beter als je iets daaronder blijft, dus stel dat je lens een maximale opening heeft van f/5.6 op 300mm. dan zou ik het diafragma op f/7.1 zetten.
Je sluitertijden zijn hier ook te traag, met vliegende vogels minimaal 1/1000, maar liefst nog sneller....1/2000 of nog korter.

Dan je instellingen om de vogels scherp erop te krijgen.
Ik kan in je Exif niet zien waar je AF op stond, maar met bewegende onderwerpen moet je in ieder geval AF-C(bij Sony heet het zo, bij Nikon weet ik het niet) gebruiken......continu autofocus.
Ook de scherpstelpunten die je gebruikt zijn vrij belangrijk.
Nu weet ik niet hoeveel mogelijkheden jouw camera daarin heeft, maar 1 puntje gebruiken is met deze omstandigheden vaak niet te doen, dus of alle scherpstelpunten gebruiken en hopen dat je camera de vogels als onderwerp ziet, of de middelste 9 punten gebruiken en dan toch op 1 van de vogels zien te richten.
Bij bewegende onderwerpen die wat groter en/of dichterbij zijn is het soms wel mogelijk om 1 scherpstelpunt te gebruiken.
Sommige camera's hebben ook iets van "tracking" erin zitten, dat betekent dat als je eenmaal goed scherp hebt gesteld op een vogel hij deze ook automatisch in de focus houdt.
Klinkt allemaal simpel, maar ook dan zal je zien dat er nog zat "missers" tussen zitten, maar als het goed is heb je dan ook wat gelukte foto's erbij.

Veel succes! :)

BerichtGeplaatst: 04 maart 2017 17:12 
Lid
Fotografie

Ron62 schreef:
Je foto's zouden bij mij niet door de keuring heen komen.....alle vogels zijn onscherp en de achtergronden lijken mij hier het scherpste punt te zijn. ;)

Helemaal eens met jouw keuring. Ik was zelf ook niet tevreden. Met jouw en de tips van Mathijs ga ik verder aan de bak. Groter diafragma en hogere sluitertijd. Nog wel een vraag over de scherpstelling. Ik heb inderdaad niet de AF-C gebruikt. Maar het aantal scherpstelpunten geeft de volgende mogelijkheden:

Enkelpunts AF
Dynamisch veld AF
3d (11 punten)
Automatisch veld Af

Als ik je goed begrepen heb dan moet ik dus 3d 11 punten gebruiken (symbool paard en ruiter in een omgeving). Alhoewel Dynamisch veld een foto van een rijdende motor als symbool aangeeft.

Enig idee welke van de twee?

BerichtGeplaatst: 04 maart 2017 17:20 
Moderator
Fotografie
Online op het fotoforum

Ron heeft het netjes verwoord.

Ben benieuwd nar je volgende foto met het gebruik van de tips moet het goed gaan komen en oefening baart kunst.

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
BerichtGeplaatst: 04 maart 2017 17:24 
Moderator
Fotografie

Is weer anders dan bij Sony.....bij m'n vorige camera gebruikte ik "breed", dat houdt in dat ie dan alle punten gebruikt en zelf op contrast naar het onderwerp zoekt.
Bij degene die ik nu heb gebruik ik vaak AF-vergrendeling:zone, dat houdt in dat ik begin met zone(9 punten in het midden) en dat ie automatisch overschakelt naar alle punten en het onderwerp probeert scherp in beeld te houden.....hij volgt als het ware het onderwerp, zelfs als dat onderweg bijvoorbeeld achter een boom langs vliegt.
Klinkt theoretisch natuurlijk hartstikke leuk en soms werkt het ook inderdaad goed, maar ook niet altijd....denk daarbij aan het licht dat invloed heeft, de achtergrond(tegen een strak blauwe lucht is het voor de camera simpeler dan als een drukke achtergrond hebt) en je moet natuurlijk wel het onderwerp constant in het gedeelte van de scherpstelpunten zien te houden.

BerichtGeplaatst: 04 maart 2017 17:27 
Lid
Fotografie

Even een verduidelijking:
  • Enkelpunts AF: niet gebruiken voor bewegende onderwerpen.
  • Dynamisch AF-veld (in de scherpstelstanden AF-A en AF-C) gaat uit van een gekozen scherpstelpunt en volgt op basis van dat punt en de omliggende het onderwerp.
  • 3D-tracking (in de scherpstelstanden AF-A en AF-C) activeert alle scherpstelpunten. Afhankelijk van de scherpstelinstellingen kies je zelf het scherpstelpunt om je onderwerp min of meer mee te 'selecteren.' Vervolgens volgt de camera dat onderwerp d.m.v. alle scherpstelpunten. Als het onderwerp beweegt nadat de camera heeft scherpgesteld, gebruikt de camera 3D-tracking om een nieuw scherpstelpunt te selecteren en de scherpstelling op het oorspronkelijke onderwerp te houden terwijl de ontspanknop half wordt ingedrukt.
  • Auto AF: De camera detecteert automatisch het onderwerp en selecteert het scherpstelpunt. Niet gebruiken voor bewegende onderwerpen.

Mijn ervaring (en die is beperkt v.w.b. vogels in de vlucht fotografie): kijk wat bij jouw camera het beste werkt. Je vraagt van de camera namelijk behoorlijk wat "rekenwerk" op het moment dat er scherpgesteld moet worden. De ene camera is er beter in dan de andere camera. Ook heb ik vastgesteld dat de grootte van de vogel ook bepalend is welke scherpstelmethode het beste werkt.

Bij mijn camera kan ik ook instellen hoeveel scherpstelpunten bij de dynamisch AF-veld optie in de gaten moet worden gehouden en hoe snel de camera moet reageren op een "vermeende" beweging van het onderwerp.

Ik kan je vertellen wat bij mij goed werkt, maar dat wil nog niet zeggen dat die instellingen bij jou werken. Ik zou wel in de AF-C mode werken, de mode waarin continue de scherpstelling wordt gecorrigereerd.

Laatst bijgewerkt door Henry op 04 maart 2017 18:46, in totaal 1 keer bewerkt.

BerichtGeplaatst: 04 maart 2017 18:09 
Lid
Fotografie

Begrijp ik het goed Henry. Had ik bij de gemaakte foto's 3d tracking moeten gebruiken?

BerichtGeplaatst: 04 maart 2017 18:54 
Lid
Fotografie

Frako, ik gebruik de Dynamisch AF-veld optie. De 3D optie vind ik niet fijn werken. Het scherpstelpunt beweegt bij bewegende onderwerpen "als een ongecontroleerde jonge hond" door het beeld.
Ik kan aangeven of er 9, 21 of 51 scherpstelpunten in de gaten moeten worden gehouden. Bij mijn sportfoto's heb ik 9 scherpstelpunten ingesteld. Als het onderwerp in de beweegt (of iets van het onderwerp binnen de geselecteerde scherpstelpunten beweegt), dan zal door de automatische focus optie AF-C automatisch worden gecorrigeerd.
Ik heb vervolgens aangegeven dat de camera redelijk snel moet reageren op veranderingen. Dus als er een onderwerp voorlangs schiet, dan zal de camera nog net niet reageren.

BerichtGeplaatst: 04 maart 2017 18:57 
Lid
Fotografie

Duidelijk Henry,

Ook jij opnieuw bedankt voor de deskundige adviezen.

BerichtGeplaatst: 04 maart 2017 19:10 
Lid
Fotografie

Wat ik al eerder schreef: er is bij actiefotografie niet 1 recept die leidt tot succes. Je zal met de opties die de camera biedt moeten spelen. De volgende factoren hebben volgens mij invloed op het resultaat: grootte en contrast van je onderwerp, de beweeglijkheid van je onderwerp en of er dingen voorlangs kunnen schieten waar niet op gereageerd moet worden.

BerichtGeplaatst: 05 maart 2017 10:00 
Lid
Fotografie

RichardB schreef:
Laat al de negatieve stukjes tekst je drive niet verpeste.. ik ken het gevoel nog al te goed appen trots op me foto en dan vervolgens afgezeikt te worden door betere fotografen omdat hij niet in hun straatje past kwaliteit..
Waar zie jij hier negatieve stukjes tekst? Ik hoop niet dat je het over commentaar hebt wat je hier hebt ontvangen. :S

BerichtGeplaatst: 05 maart 2017 11:22 
Lid
Fotografie

RichardB schreef:
Laat al de negatieve stukjes tekst je drive niet verpeste.. ik ken het gevoel nog al te goed appen trots op me foto en dan vervolgens afgezeikt te worden door betere fotografen omdat hij niet in hun straatje past kwaliteit..

Hoi Richard. Ik ervaar de kritiek niet als negatief. De informatie die ik van de betere fotografen krijg hebben het doel om een betere fotograaf te worden. Afzeiken doen ze mij hier echt niet. Zo nu en dan krijg ik wel eens een mi goed bedoelde opmerking over een foto waarmee ik weinig kan. Daar zeg ik dan zelf wel wat van. Ik houd juist wel van duidelijk commentaar.

Ik ben blij met de adviezen. Wel vindt ik het moeilijk om ze ook daadwerkelijk te implementeren in mijn werkwijze maar dat zal op den duur met meer ervaring beter gaan. Dus Richard en ook anderen. Ik ben blij met jullie adviezen.

groet
Frans

BerichtGeplaatst: 05 maart 2017 11:53 
Lid
Fotografie

Frako, ik heb in het verleden me ook eens gewaagd aan het fotograferen van een vliegende eend. Na een poosje te hebben gespeeld met de instellingen ben ik uiteindelijk tot dit resultaat gekomen. Ik laat je de volgende foto zien, zodat je niet denkt dat alleen stuurlui op de wal staan. ;)

Fotografie

De exif van deze foto is: 1/1000s f/5.0 ISO320 340mm. De lichtmeting heb ik gedaan met een centrumgerichte meting. Als je het hele beeld meeneemt in de berekening (zoals bij matrixmeting), dan is de kans groot dat de belichting onjuist is als het onderwerp flink kleiner is dan het hele beeld. Mijn ervaring met de spotmeting is dat de foto dan bij mij te vaak onjuist wordt belicht.

Belangrijkste aan deze exif is (in mijn ogen en zoals Ron ook al in zijn eerste post vermeldde) de sluitertijd van 1/1000 sec. Die heb je al snel nodig om je onderwerp nog enigszins te bevriezen. Het liefst een sluitertijd die nog korter is, maar zoveel kansen krijg je niet als je een vliegende eend wilt fotograferen. Een zwemmende eend is makkelijker te vangen. Een sluitertijd die nog korter is, is ook niet altijd haalbaar. Daar heb je al snel een flinke "bak aan licht" nodig (wat je weer een foto met hard licht en dito schaduwen oplevert) of je moet je ISO-waarde omhoog gooien.

Met het diafragma van f/5 zorg ik er voor dat de scherptediepte voldoende ruim is om de eend binnen de scherptediepte te vangen. Een nog kleinere diafragma (grotere f-waarde) leidt bij een korte sluitertijd tot een nog hogere ISO-waarde en een hogere ISO-waarde leidt tot ruis en lagere scherpte. Het is dus balanceren met de variabelen.

Voor deze foto heb ik mijn 70-200mm lens verlengd met een 1.7x converter. Het grootste diafragma van f/2.8 wordt door die teleconverter opgeschroefd naar 2.8 x 1.7 = f/4.8
Ik heb iets gediafragmeerd omdat ik weet dat bij het grootste diafragma-waarde de foto minder scherp is (bij deze combinatie).

De foto is wel een behoorlijke crop (dus zeer zeker geen beeldvullende foto). Voor een beeldvullend plaatje heb je al snel een 700mm lens nodig (of misschien nog wel meer mm's), uiteraard afhankelijk van de afstand tot de vogel, maar met een 300mm moet je ook aardige vogelfoto's kunnen maken.

Zoals Matthijs al heeft aangegeven is het wellicht verstandiger om niet met vliegende vogels te starten. De kans op een vogel in de vlucht goed scherp te pakken is namelijk veel kleiner dan een vogel te fotograferen die stil op een tak zit, rustig rondloopt of rondzwemt.

BerichtGeplaatst: 05 maart 2017 12:09 
Lid
Fotografie

Henry schreef:
Zoals Matthijs al heeft aangegeven is het wellicht verstandiger om niet met vliegende vogels te starten. De kans op een vogel in de vlucht goed scherp te pakken is namelijk veel kleiner dan een vogel te fotograferen die stil op een tak zit, rustig rondloopt of rondzwemt.

Hoi Henry. Ik zal beide blijven proberen. bedankt maar weer voor je uitgebreide uitleg. Goed dat je ook laat zien dat bij jou ook niet alles van een leien dakje is gegaan.

groet
Frans

BerichtGeplaatst: 05 maart 2017 15:19 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
Mooie uitleg. Ik heb er ook wat aan. Succes Frako.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp