Het is 14 mei 2025 17:44

Ga naar pagina 1, 2  Volgende

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur De Meiden
 De Meiden
BerichtGeplaatst: 27 apr 2017 23:29 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Het kan nog net want het is nog steeds koningsdag. Ik ben over deze foto minder tevreden maar plaats hem toch met een paar vragen.

Ik heb gefocust op de krans van het voorste meisje maar heb toch het gevoel dat het andere meisje scherper in beeld is gekomen.

Ik moest in de nabewerking een lelijke regenpijp uit het hoofd van het achterste meisje verwijderen. Maar hoe doe je dat op een knappe manier met stenen?

Fotografie

1/800 sec. f/5,6 50 mm Nikon 50 mm

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 De Meiden
BerichtGeplaatst: 28 apr 2017 09:59 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
De enige goede oplossing hier ?... gewoon niet afdrukken als er een lelijke regenpijp uit het hoofd van je model komt !

Een ander standpunt in nemen, of gewoon iets anders gaan fotograferen ?

Klinkt misschien wat hard, maar voor mij ligt de basis van een goede foto toch steeds bij het afdrukken,
een "fotograaf" moet vooral eerst "leren zien" :)

Hier heb je ook nog eén gezicht (min of meer !) goed belicht, het andere niet, je kan ons ook nog vragen hoe dat stuk kinderkoets weg shoppen ?... en ook het weet ik niet wat allemaal dat achter het rechter model staat ...en blijf in het vervolg ook wat weg van bakstenen muren, niet dat dat niet kan maar het maakt het je gewoon moeilijker.

Persoonlijk zoek ik steeds hoe ik het mij gemakkelijk kan maken, ... moeilijk kan ook, maar is vermoeiender :rof

Nu weet ik niet of je iets met mijn reactie kan ? :dk

DD. ;)

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 De Meiden
BerichtGeplaatst: 28 apr 2017 13:17 
Lid
Fotografie

Je vraagt of ik wat met jouw reactie kan. Ja en nee zou ik zeggen.

Natuurlijk zijn al je argumenten waar en daar wil ik ook graag van leren.

Ik vraag in het geheel niet of iemand iets voor mij doet maar wel naar een techniek van nabewerken die hier toch veel op het forum wordt gebruikt namelijk photoshop. Ik meende dat de foto voor mijn vragen verhelderend zou werken.

Ik heb gewerkt aan focus en scherpte van mijn foto's en voor mijn gevoel ook nav reacties op dit forum gaat dat steeds beter. Vandaar mijn vraag over de focus op de dames. Iets waar je toch niet in oplossende sfeer wat over aangeeft. Daarnaast vindt ik de sfeer van een foto ook van belang en naar mijn smaak heeft die foto dat zeker. Vandaar dat ik hem ook graag wilde verbeteren.

Ik heb veel bewondering voor jou manier van werken en de kwaliteit van je portretten. Dat zal ook niet vanzelf zijn gekomen. Je hoeft mij echt niet met zachte handschoentjes aan te pakken en ik kan tegen een stootje maar een wat meer stimulerende toon zo fijn zijn.

Ik hoop dat je mijn reactie kunt plaatsen en ik hoop ook dat je op mijn foto's blijft reageren.

De Meiden
BerichtGeplaatst: 28 apr 2017 13:30 
Lid
Fotografie

Volgens mij is de foto wel scherp op de ogen, maar doordat deze in de schaduw vallen ogen ze wellicht minder scherp.
De foto is wel druk. Photoschoppen kan, bijvoorbeeld met het Clone-stempeltje.

Ik zie nu al enkele bewerkingssporen op de muur. Heb je de ogen al iets opgelicht?

De Meiden
BerichtGeplaatst: 28 apr 2017 13:39 
Lid

Het verwijderen van patronen is makkelijker dan je denkt. Met het pleistertje kan je natuurlijk beginnen voor de grote lijnen. Vervolgens zou ik bij patronen de clone tool gebruiken. Als je een selectie maakt door op alt te drukken en vervolgens op shift dan zie je precies wat de clone tool gaat plaatsen op de gewenste plek. Dan kan je heel makkelijk zien of het klopt. Je kan ook een selectie maken van een ander gedeelte van de stenen en deze over de pijp heen plakken. Vervolgens gum je de onnodige delen uit. Tot slot pak je de brush, hardheid op 0 en ongeveer 5/10% stroom zodat de dekking weinig is. Met het pipetje een nagelegen kleur kiezen, bijvoorbeeld de voeg. En dan gewoon bij tekenen. Is even oefenen maar denk dat dit wel de makkelijkste manieren zijn. Hoop dat je er wat aan hebt.

Het is natuurlijk waar dat je dit kan voorkomen met kijken, maar als ik zelf een foto maak zijn er tal van dingen waar ik me aan kan storen zoals een afgebladderd stukje hout op een tafel dat de aandacht trekt. Op zulke momenten kies ik dan toch Photoshop ipv dat ik de tafel ga opschuren en verven :)

De Meiden
BerichtGeplaatst: 28 apr 2017 13:41 
Lid
Fotografie

Nog een kleine verduidelijking dan frako, ook een tip eigenlijk:

Verdiep je eerst volledig in het "nemen" van een foto, vooraleer je je verdiept in complexe bewerkingen in photoshop...

Ik zei het je reeds frako, maak het je vooral eerst zo gemakkelijk mogelijk ! (of je nu deze tip meeneemt of niet, dat is jou keuze )

PS: ik vind het persoonlijk toch heel moeilijk om hier iemand verder te helpen...persoonlijk ben ik iemand
die steeds "straight to the point" gaat, en niet iemand zoals xafke of Henri die met grote ingewikkelde technische termen hun kennis neerpennen.
xafke en Henri, neem dit niet slecht op, jullie doen ook jullie uiterste best om te helpen !
Maar schrijven zoals jullie, ligt absoluut niet , nog in mijn werkwijze, nog in mijn fotografische uitwerking :dk ... ieder zijn ding dus :proost

DD. ;)

De Meiden
BerichtGeplaatst: 28 apr 2017 13:47 
Lid
Fotografie

Henry schreef:
Volgens mij is de foto wel scherp op de ogen, maar doordat deze in de schaduw vallen ogen ze wellicht minder scherp.
De foto is wel druk. Photoschoppen kan, bijvoorbeeld met het Clone-stempeltje.

Ik zie nu al enkele bewerkingssporen op de muur. Heb je de ogen al iets opgelicht?

Dat is ook mijn probleem. Ik kreeg dat maar niet voor elkaar. IK ga het met de tips van Danny uitproberen. Hoe licht ik de ogen op?

De Meiden
BerichtGeplaatst: 28 apr 2017 14:19 
Lid
Fotografie

Eerst je vraag over het scherpstellen.
Er zijn nogal wat mogelijkheden.
Je camera Kan moeite met scherpstellen op de krans omdat er weinig contrastverschillen in zitten.
De krans loopt rond dwars op het vlak van de foto. Daardoor zijn er punten op de krans aan te wijzen die t.o.v. de camera:
- Voor de ogen van het meisje met krans liggen
-'Op dezelfde afstand als haar ogen
- Verder weg liggen dan haar ogen
-'Even ver weg liggen als de ogen van haar buurvrouw..

Je systeem kan last hebben van front - of backfocus.

Je hebt de camera bewogen in voorwaartse richting na het scherpstellen en voor het afdrukken.

Je hebt je zelf vergist bij het onthouden van het scherpstelpunt.

Kortom vraag zonder eenduidig antwoord,

De Meiden
BerichtGeplaatst: 28 apr 2017 14:43 
Lid

Ogen oplichten kan op heel veel manieren. Ik zal proberen de makkelijkste uit te leggen. In PS maak je een curven laag (onderin bij de lagen op het wit zwart gekleurde rondje drukken en dan krijg je een pop up waar je de curven laag kan kiezen.) Trek vanuit het midden in het vierkant schuin naar boven zodat de hele foto lichter wordt. Nu ook weer via de plaats onder de lagen op de map met het rondje erin klikken, je hebt nu een laagmasker gemaakt. Nu druk je op ctrl+i en de foto wordt weer zoals hij was en het masker wordt zwart. Nu kan je met de brush (wit) de gedeeltes zichtbaar maken die je lichter wilt. In dit geval de ogen. Kies een zachte brush met een niet te hoge stroom. Beetje aankijken. Maak de verlichting in de ogen door te tekenen. Vind je het te licht dan klik je op de curves laag zodat het vierkant weer zichtbaar wordt en kan je hem door weer te slepen maar dan omlaag opnieuw donkerder maken tot je het mooi vind.

Dit is niet de manier die ik zelf gebruik maar om het simpel te houden is dit wel aardig om mee te beginnen denk ik.

De Meiden
BerichtGeplaatst: 28 apr 2017 14:56 
Lid
Fotografie

Daniel Doyen schreef:
Nog een kleine verduidelijking dan frako, ook een tip eigenlijk:

Verdiep je eerst volledig in het "nemen" van een foto, vooraleer je je verdiept in complexe bewerkingen in photoshop...

Ik zei het je reeds frako, maak het je vooral eerst zo gemakkelijk mogelijk ! (of je nu deze tip meeneemt of niet, dat is jou keuze )

PS: ik vind het persoonlijk toch heel moeilijk om hier iemand verder te helpen...persoonlijk ben ik iemand
die steeds "straight to the point" gaat, en niet iemand zoals xafke of Henri die met grote ingewikkelde technische termen hun kennis neerpennen.
xafke en Henri, neem dit niet slecht op, jullie doen ook jullie uiterste best om te helpen !
Maar schrijven zoals jullie, ligt absoluut niet , nog in mijn werkwijze, nog in mijn fotografische uitwerking :dk ... ieder zijn ding dus :proost

DD. ;)

Straight to the point heb ik geen enkele moeite mee. In deze reactie merk ik nuance en daar heb ik geen probleem mee. En natuurlijk neem ik jou aanbeveling ter harte. :up

De Meiden
BerichtGeplaatst: 28 apr 2017 15:00 
Lid
Fotografie

Frans schreef:
Eerst je vraag over het scherpstellen.

Je systeem kan last hebben van front - of backfocus.

Je hebt de camera bewogen in voorwaartse richting na het scherpstellen en voor het afdrukken.

Je hebt je zelf vergist bij het onthouden van het scherpstelpunt.

Kortom vraag zonder eenduidig antwoord,

Het laatste is zeker niet het geval ook gecontroleerd in View NX. In een van de andere punten zal vermoedelijk de reden liggen. Bedankt

De Meiden
BerichtGeplaatst: 28 apr 2017 15:02 
Lid
Fotografie

Zo levert dit draadje toch veel tips op waar ik mee aan de gang ga. Bedankt allen

De Meiden
BerichtGeplaatst: 28 apr 2017 15:06 
Lid
Fotografie

Wat nog een dingetje is Frans is dat je je foto in het onderdeel Portretten zet en eigenlijk om bewerkingsadvies vraagt.
Daar is een ander onderdeel voor, Fotobewerking en had de foto niet ter beoordeling gestaan maar alleen ter illustratie van je vraag.

Wat ik me afvroeg is waarom je deze foto op die plek genomen hebt.
Als het kinderen zijn de je kent kun je ze vragen om ergens anders een foto te maken.
Als je ze niet kent kun je inschatten dat de plek ongeschikt is om een mooie achtergrond te krijgen en dat er vast nog wel andere leuke mensen op betere plekken te vinden zijn om het Koningsdag idee over te brengen.

De Meiden
BerichtGeplaatst: 28 apr 2017 15:10 
Lid
Fotografie

@ Frans: dit is wat ik van in het begin aan frako probeerde uit te leggen :D

DD. :)

De Meiden
BerichtGeplaatst: 28 apr 2017 15:13 
Lid
Fotografie

Frans schreef:
Wat nog een dingetje is Frans is dat je je foto in het onderdeel Portretten zet en eigenlijk om bewerkingsadvies vraagt.
Daar is een ander onderdeel voor, Fotobewerking en had de foto niet ter beoordeling gestaan maar alleen ter illustratie van je vraag.

Wat ik me afvroeg is waarom je deze foto op die plek genomen hebt.
Als het kinderen zijn de je kent kun je ze vragen om ergens anders een foto te maken.
Als je ze niet kent kun je inschatten dat de plek ongeschikt is om een mooie achtergrond te krijgen en dat er vast nog wel andere leuke mensen op betere plekken te vinden zijn om het Koningsdag idee over te brengen.

Daar was ik mij niet van bewust. Zal mij voortaan hier aan houden. Sorry Daniel ik wist niet dat je dit bedoelde.

De Meiden
BerichtGeplaatst: 28 apr 2017 16:12 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
Het een hoeft het ander niet uit te sluiten, je probeert een betere fotograaf te worden maar sommigen vinden het leuk om wat te vogelen met photoshop als er dingen in de weg zitten.
Ik heb er zelf lol in om te knutselen aan een foto, dus waarom dan niet?

Fotografie

Met jouw foto heb ik dit gedaan:
1. Een zo goed mogelijke selectie maken van de 2 meiden
2. Selectie omkeren
3. Met een grote kloonstempel de stenen overbrengen waar nodig.

Dat kost misschien vijf minuten als je eenmaal weet hoe het werkt.
Ik maak dan vooraf wel een kopielaag zodat ik delen uit het origineel terug kan halen als het nodig blijkt.

Hoe je een selectie maakt en met de kloonstempel werkt, daar is voldoende info voor op het net te vinden. Maar stel gerust je vragen hoor als je er niet uitkomt.

De Meiden
BerichtGeplaatst: 28 apr 2017 16:38 
Lid
Fotografie

Kijk met de juiste bewerking heb je toch een leuke foto.Netjes gedaan Deva.

De Meiden
BerichtGeplaatst: 28 apr 2017 18:43 
Lid
Fotografie

Heel netjes gedaan Deva.
Gelukkig niet "even snel om het idee te laten zien" maar serieus om te laten zien wat kan.

Fill the frame. Dat is meteen ook het lastige van een prima lens. Je moet dan zelf naar voren (of achteren wat minder eng is) met de camera.

De Meiden
BerichtGeplaatst: 28 apr 2017 19:06 
Moderator
Fotografie

Vind het een leerzaam topic en zeker netjes gedaan Deva.

Ik weet dat Daniel nooit de moeilijkste weg bewandeld en dat hij hele fraaie foto's aflevert. Maar vraag me toch af of hij niet alles op een hoop gooit

Zelf heb ik ook door het forum geleerd om eerst goed te kijken voordat je afdrukt. Als ik nu wel eens een spontaan portret maak van de meiden bij mij op school en ik zie een lantaarnpaal uit hun hoofd groeien vraag ik of ze opzij kunnen stappen of ik doe zelf een stap opzij. Met andere woorden, ik probeer er op te letten.

Wat bedoel ik met op een hoop gooien.
Daniel doet veel fashion met stylistes, voorwerpen en locaties en dergelijke. Dan kan je alles precies zo zetten dat het plaatje klopt.

Als ik op een sportveld zit en de acties volg dan heb ik niet het moment om te kijken of er wat uit iemands hoofd groeit en dat zie ik dan later wel tijdens het bewerken.

Als ik op koningsdag in de stad zou lopen, iets wat ik al 5 jaar niet meer doe omdat het mij te druk is, en ik zie iets leuks wat vast wil leggen dan doe ik dat. Dan weet je al op voorhand dat er iets niet zal zijn zoals je zou willen. Als je dan gaat zeggen dan maak je de foto niet wordt het heel lastig om op evenementen foto's te maken.

Zelfs in parken maak je mee dat je een verkeersbord op je foto hebt staan. Nu kan je als je daar een portret schiet er wel op letten dat hij niet op je foto staat maar als ik een vliegende eend volg en afdruk heb ik echt geen tijd om te beslissen met of zonder bord.

Ik denk dus dat er verschil zit in een foto plannen of spontaan op evenementen of in de stad foto's maakt

Gelukkig kunnen we de foto's een soppie geven om er het meest storende uit te halen.

Ja je kunt op dingen letten als je een foto maakt maar afhankelijk welk genre is het soms niet anders dat er dingen op staan die je niet wilt.

Ik denk dat er verschil is tussen:
Fashion
studio
straat
sport
spontaan
evenementen

Daniel heeft wel gelijk dat de fotograaf bepaalt of hij afdrukt op dat moment.

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
 De Meiden
BerichtGeplaatst: 29 apr 2017 09:22 
Lid
Fotografie

Precies mijn gedachten Joop.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Ga naar pagina 1, 2  Volgende