Het is 15 mei 2025 09:44

Auteur Help??
 Help??
BerichtGeplaatst: 12 mei 2009 22:29 
Lid
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
hallo allemaal,
ik ben vandaag jarig en heb geld van mensen gekregen om te gaan sparen, het geld wat ik heb gekregen wil ik graag bestenden aan een spiegelreflex camera, kan iemand mij fijne en duidelijke uitleg geven over camera's en waarom. Ik heb het buget van ongeveer 400 euro voor een fotocamera, wie wil mij graag helpen zoeken naar DE camera voor mij.

dingen die ik wil doen met de Camera Fotograferen van dieren (paarden)Voornamelijk buiten
landschappen en bloemen, en dagelijkse dingen.
ik wil een camera waarmee ik black foto's kan maken (met de einge uitleg)
ik denk dat ik hier aan het goede adres ben, met mensen met enige ervaringen
ik wil graag een fotocamera met zoveel mogelijk megepixsels
ik dacht aan een:
Sony Alpha A350 Body
Canon EOS 450D + Canon 18-55 IS lens (Zwart)
Nikon D5000 Body

groetjes Flugell

Laatst bijgewerkt door Flugell op 12 mei 2009 22:55, in totaal 2 keer bewerkt.

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Help??
BerichtGeplaatst: 12 mei 2009 22:36 
Lid

Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
allereerst gefeliciteerd :)

ik zou zeggen ga naar een winkel en pas zoveel camera's wat in jou budget zit.
zodra jij een camera gevonden hebt die jij lekker in je handen ligt/hebt dan zou ik daar voor gaan.
de meeste camera's ontlopen elkaar niet kwa specificaties.
er zijn altijd betere camera's maar die zijn duur ;)

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Help??
BerichtGeplaatst: 12 mei 2009 22:41 
Lid
Fotografie

Jah dat ben je wel!

Euhm voor 400 euro kun je leuke dingen kopen... Maar, nu komt dus de maar!
Wanneer je een kit koopt dan denk ik aan de Canon 1000D prima beginners camera met een heel aardige lens, maar je doel is een moeilijke!
Je wilt namelijk paarden fotograferen, nu heb ik er natuurlijk geen idee van waar je dat gaat doen, maar vaak gebeurd dit in de binnen bak, of in de stal... In dat geval ga je balen van het aantal dat wil lukken!

Het is namelijk zo, een sensor werkt door de hoeveel heid licht die krijgt. Hoe meer licht hoe lichter de foto, donkere onderwerpen geven minder licht dan lichtere. Wat er voor zorgt dat wanneer het ergens donker is de sensor meer licht nodig heeft om genoeg licht te krijgen. In binnen bakken en zeker in stallen is er altijd weinig licht. Hierdoor moet de sensor dus lang licht krijgen, maar een paard staat niet lang stil.
Je zult dus gaan merken dat foto's snel bewogen zijn!

De oplossing is niet moeilijk maar uiteraard wel duur.
Je hebt lenzen die als het ware meer licht door laten (licht sterk) Je zult begrijpen dat deze dus een stuk duurder zijn, en die lenzen komen alleen al boven je budget aan.

De vraag is dus een beetje wat voor paarden (sportende, granzende, staande, porteretten) je gaat fotograferen, wat wil je bereiken met je foto's, en van hoever kun je de paarden benaderen.

Wanneer je voor de 1000D kit gaat zit hier een 18-55 IS lens bij. Prima lens tegenwoordig (vroeger was die eens stuk slechter die kitlens). Maar het bereik is niet zo groot, als je vanaf een tribune gaat schieten zul je een tele lens nodig hebben. En ook daarbinnen heb je weer keuze tussen 150 en 16.000 euro. En over het algemeen is hierbij hoe duurder hoe beter.

Waarom denk je dat je een spiegel reflex camera wilt hebben?? Ik wil je niet nog verder het doolhof insturen, maar niet voor iedereen is een spiegel reflex de beste oplossing!

Laatst bijgewerkt door Niels op 12 mei 2009 22:47, in totaal 1 keer bewerkt.

Help??
BerichtGeplaatst: 12 mei 2009 22:45 
Lid
Fotografie

Vioto schreef:

zodra jij een camera gevonden hebt die jij lekker in je handen ligt/hebt dan zou ik daar voor gaan.

Dat ben ik niet helemaal met je eens Vincent.
Ik zou in dit geval altijd gaan voor een 1,6x crop factor. En niet voor de 2x crop factor.
Dit omdat de sensor kleiner is en er vaak net zo veel pixels op zitten, dit kan alleen maar ruis veroorzaken, zeker bij hoge iso's die je bij de binnen bak dus zult moeten gebruiken.

De meest logische keuze zal dan liggen in een canon of een Nikon!
Het grote voordeel van deze twee merken is dat er meer keuze is uit goedkopere objectieven! Dit omdat door de grote oplage van de Nikon en Canon instappers, het voor Sigma en Tamron interresanter is te ontwikkelen.

Laatst bijgewerkt door Niels op 12 mei 2009 22:49, in totaal 1 keer bewerkt.

Help??
BerichtGeplaatst: 12 mei 2009 22:48 
Lid
Fotografie

Canon 1000D
Nikon D60
Sony A200
Sony A300
Pentax K2000
Olympus 450

Lijken me het meest voor de hand liggend, en binnen budget.

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
 Help??
BerichtGeplaatst: 12 mei 2009 22:53 
Lid

dankjullie wel, ik heb er al veel aan,

de paarden die ik wil gaan fotograferen is vooral buiten,
met veel bewegende beelden. en protret foto's

Help??
BerichtGeplaatst: 12 mei 2009 22:55 
Lid
Fotografie

Buiten (bij redelijk weer) maakt beweging niet veel uit. Als je na een tijdje je de camera kent, en de instellingen kent kun je mooie bewegende platen maken

Help??
BerichtGeplaatst: 12 mei 2009 23:00 
Lid
Fotografie

Nagtie schreef:
Vioto schreef:

Dat ben ik niet helemaal met je eens Vincent.
Ik zou in dit geval altijd gaan voor een 1,6x crop factor. En niet voor de 2x crop factor.
Dit omdat de sensor kleiner is en er vaak net zo veel pixels op zitten, dit kan alleen maar ruis veroorzaken, zeker bij hoge iso's die je bij de binnen bak dus zult moeten gebruiken.

De meest logische keuze zal dan liggen in een canon of een Nikon!
Het grote voordeel van deze twee merken is dat er meer keuze is uit goedkopere objectieven! Dit omdat door de grote oplage van de Nikon en Canon instappers, het voor Sigma en Tamron interresanter is te ontwikkelen.

Haha nu met Vincent een hele discussie over de zin en onzin over deze reactie.

Nu blijf ik wel bij mijn stelling dat ik niet voor een 2x crop zou gaan, maar deze noem je zelf niet in je begin topic....
Maar ik kan Vincent wel gelijk geven over zijn voel theorie, je camera moet niet alleen mooie foto's maken, hij moet ook in je hand passen.

Help??
BerichtGeplaatst: 12 mei 2009 23:57 
Lid
Fotografie

sony a200 is een hele leuke aanschaf, voordeel is, dat iedere AF-lens, die je erop zet, meteen gestabiliseerd is..voor uitbreiding kun je voor niet al teveel geld, mooie gebruikte minolta-sigma of tokina AF-lenzen kopen, zijn meestal van erg goede kwaliteit, en nog niet duur ook. 10.2 Mp's is voor de meeste amateurs meer dan zat, canon en nikon zijn btw ook erg goed hoor, er is gewoon enorm vele keus qua instap dslr's, en ze ontlopen elkaar niet al teveel.

Help??
BerichtGeplaatst: 13 mei 2009 01:38 
Lid
Fotografie

Ola !

Als aller eerste zou ik zeggen , staar je aub niet blind op megapixels !!!
Zoals eerder gezegd is ergens tussen de 8 en 12 (ongeveer) méér dan genoeg.
Hoe meer megapixels men op een chip doet des te groter wordt de ruisontwikkeling en des te moeilijker de beheersing daarvan (zeker met een zoals Nagtie ook aangeeft een 2.0 cropfactor, waarbij de chip nog wat kleiner is).

En aangezien je een "kit" wilt kopen met daarbij een (tegenwoordig) goede , maar niet al te licht-sterke lens is in mijn ogen een redelijke ruisbeheersing zeker meegenomen.

Bovenstaande gezegd en lettend op dat jij "bewegende" objecten wilt gaan fotograferen, wil je dus op een grauwe dag ( heb je nogal eens in NL ) of zeker in een overdekte bak een camera hebben die toch wel overweg kan met een wat hogere ISO om zo je sluiter nog redelijk snel te kunnen laten gaan om bewegende beelden te schieten. (vooral in zo'n bak moet je zelfs al ben je aan het mee pannen af en toe aardig aan de ISO schroeven om ergens in de buurt van een acceptabele sluitertijd te kunnen komen).

Dan het IS/IF/VR ofwel stabilisatie verhaal,......... Tuurlijk als het erop zit is het af en toe leuk meegenomen, vooral bij ver inzoomen icm slecht licht. Maar ikzelf vind het voor het overgrote deel een hoop comercie om weinig, IF/IS/VR kan zelfs goed ten nadele werken van je scherpte ,... Zeker wanneer je bewegende objecten gaat schieten !!
VR/IS en IF werken , althans proberen bewegingen te corrigeren door "tegenbewegingen" te maken ,.... 1+1=2 dus wanneer je meegaat met een bewegend voorwerp zal je lens niet alleen de verticale maar ook de horizontale bewegingen proberen te corrigeren , welke gegarandeerd tot een slecht eindresultaat zullen komen :(
( natuurlijk niet bij echt goede omstandigheden , maar dan zul je ook met een sluitertijd schieten waarbij je überhaupt knap bent als je er bewegingsonscherpte in kan krijgen ).
Al met al (vind ik althans) is die hele stabilisatie aardig overtrokken ,.... soms fijn het te hebben, maar 9/10 niet nodig of zelfs hinderlijk :(
Ofwel enkel aan zetten wanneer je echt niet anders kunt !!! want zelfs wanneer je een behoorlijk vaste hand hebt kun je af en toe al bewegingsonscherpte krijgen omdat jij de cam stil houdt, maar de vr 'm toch stiekem laat bewegen ;)

Dat zij imo zo'n beetje wel de grootste marketing trukjes waarvoor je uit moet kijken bij de verkoper ,.... verder gewoon kijken ( zeker bij je eerste cam ) wat voor jou lekker in de hand ligt en een in jou ogen goede/makkelijke bediening heeft ;)

OOOOW ja ,..... koop je cam bij een fotograaf !!! Daar zul je wanneer je met argumenten komt ook een doordacht en (vaak) verstandig antwoord terug krijgen ;)
Allesverkopers/prijsstunters als mediamarkt en kornuiten hebben in eerste instantie al minder kaas gegeten van dslr's en willen enkel verkopen en nog eens verkopen wat vaak ten koste van de service gaat ;)

Hoop 't niet al te moeilijk voor je gemaakt te hebben :D
In ieder geval suc6 met je aankoop !!! en wat plaatjes posten hier he ;)

Help??
BerichtGeplaatst: 13 mei 2009 08:16 
Lid
Fotografie

Ik sluit mij aan bij het advies van Vioto en het lijstje van Mendel is een handig lijstje :)

Help??
BerichtGeplaatst: 13 mei 2009 08:16 
Lid
Fotografie

Ik wil met mijn bovenstaande opmerking helemaal niet zeggen dat de verstandige opmerkingen van de anderen dus niet zinvol zijn. Dit zijn ook verstandige opmerkingen :D

Help??
BerichtGeplaatst: 14 mei 2009 20:57 
Lid

Dankjuliiee wel voor jullie reacties, is ga naar de winkel kijken naar een canon 450D/1000d, een sony 200/300 en een nikon 60d

Help??
BerichtGeplaatst: 23 mei 2009 17:17 
Lid

ik ben naar de winkel geweest en mijn keuze is gegaan naar een canon eos 500D

Help??