Ik snap niet waar de onscherpte vandaan komt.
De eerste heb je gemaakt met f/8 bij 80mm, de tweede bij f/5.6 bij 135mm, De sluitertijd van beide foto's is 160mm.
Als ik de scherptediepte bereken met behulp van de software op deze link
http://www.dofmaster.com/dofjs.html, dan is de scherptediepte bij een opnameafstand van 2,5 meter (?) wel beperkt, maar deze zou nog goede resultaten moeten geven.
f/8 en 80mm: 30 cm
f/5.6 en 135mm: 7 cm
Heb je de foto na het verkleinen nog wat verscherpt? Ik neem aan dat dit het geval is.
De scherpte is afhankelijk van een aantal factoren. Goed scherpstellen is daar 1 van. Ook de sluitertijd en de relatie met het gebruikte brandpuntafstand is belangrijk. Ik zie dat het hier niet aan kan liggen.
De scherpte is daarnaast voor een groot deel afhankelijk van de kwaliteit van de lens. Er zijn lenzen die softere foto's produceren en er zijn lenzen die scherpere foto's produceren. Ik weet niet wat voor lens je hebt gebruikt en dus ook niet hoe deze "in het algemeen" bekend staat v.w.b. de scherpte.
Let in ieder geval goed op de scherptediepte. Zoals de software op de link je laat zien is deze soms kleiner dan je misschien gedacht zou hebben.
Het blijft mij echter verbazen dat de eerste dus niet lekker scherp oogt. Gezien de enorme scherptediepte (bij portretten zou 30cm toch voldoende moeten zijn...) zou je dit wel mogen verwachten...
Ben benieuwd naar jouw eigen reactie op bovenstaande.
- heb je wel naverscherpt?
- heb je goed scherpgesteld?
- heb je soms een lens die softe foto's maakt?
Ben benieuwd

V.w.b. de kleuren ziet de tweede er inderdaad wat frisser uit. Ik zou dan ook nog even kijken naar foto 1 om daar nog wat met de levels te spelen.