Freerk_Lautenbag schreef:
ik scan mijn negatieven altijd in op 3600 DPI met een Plustek 7200 negatievenscanner (dus beslist geen dure Nikon of Minolta). Dat is ruim voldoende. Op de originele scan pas ik dan de standaard verscherping toe van Gimp met Unsharp Mask. Na het verkleinen verscherp ik nog iets, maar dan met minimale waarden. Hieronder heb ik een opname met Agfa Vista 200, een standaard kleurenfilm van het goedkope soort. Dan moet een diafilm nog beter kunnen is mijn idee.

Frans schreef:
Hoe hoog is je scanresolutie Marsel?
Beste Freerk & Frans;
Mijn scanwerk doe ik met een Plustec 8100 , de papavers zijn gescand op 2400 Dpi en redelijk verscherpt met Unsharp Mask van Silverfast 8.
Zoals Freerk aanhaalt doe ik het scannen meestal ook op 3600 Dpi , nu had ik dat niet gedaan met de gevolgen vandien.
Misschien heb ik te veel verscherpt op een wat lage scanresolutie ? om tijd te winnen?
Hetzelfde onderwerp gaat er nog eens door op 3600Dpi en ook op het Maximum : 7200 Dpi.
Misschien is de opname destijds gemaakt met een te grote diafragmaopening en ligt daar de reden van de mindere scherpte; ik zal zeker de dia eens projekteren op een 1,5 X 1,5 m scherm
In elk geval allebei bedankt voor de hulp.
Mvg
Marsel W