Je hebt het jezelf niet makkelijk gemaakt, insecten op een diepgele bloem in het zonlicht levert vaak dichtgelopen, of erg verzadigde kleuren in het geel op. Bewerking van frits laat al een rustiger beeld zien.
Standaard bij macro's, en zeker bij gele en rode bloemen, zet ik mijn belichtingscompensatie op -2/3, zodoende dat deze kleuren niet dichtlopen.
De eerste foto spreekt me het meeste aan, qua houding beestje het presenteert zich fijn met zijn kopje fier in beeld. Jammer dat je hem vrij centraal hebt geplaatst op de foto.
Op de tweede heb je de bloem erg fijn erop, staat goed uit het midden en de bloembladen lopen sierlijk naar de randen. Het beestje zelf spreekt me in deze houding niet zo aan, en de scherpte ligt niet op zijn koppie, iets waar je blik eigenlijk wel naar zoekt.
De derde vindt ik de sterkste compositie die je ons toont. Bloem en vlinder staan fijn uit het midden op de guldensnede, en er ligt een fijne scherptediepte op beide, zodat deze fijn loskomt van de achtergrond en je rust in de plaat hebt. Vlinder kijkt ons al etende fijn aan, zou alleen een closer beeld hebben willen zien.
Vierde is weer erg centraal, en weet de aandacht weinig vast te houden.
Floriz schreef:
Je hebt een voorzetlens nodig; doe eens de test met een "Raynox macroscopic lens" kost ongeveer €30.
Een zeer goed advies, heb werkelijk schitterende resultaten hiervan mogen bewonderen.