Het is 09 mei 2025 19:04

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur Vlinder en bij
 Vlinder en bij
BerichtGeplaatst: 08 jul 2008 17:15 
Lid
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Hallo,

Dit word mijn allereerste post hier.
Ik ben net een beetje begonnen om wat serieuzer te gaan fotograferen, dus ik moet eerlijk zeggen dat ik nog weinig verstand heb van alle instellingen.

Het is meer een kwestie van staat het leuk op het scherm? Klik! En dan zie ik later op de computer wel wat het resultaat is.. :)

Ik heb net wat topics door gebladerd en aan sommige kan ik nog niet tippen, maar daarom plaats ik deze foto's ook zodat ik opbouwend commentaar kan krijgen, zodat er wie weet ooit eens zo'n geweldige foto in zit! :foto

Ik fotograaf trouwens met de FiniPix Fujifilm S9600.

1.
Fotografie

2.
Fotografie

3.
Fotografie

4.
Fotografie

Het is uiteraard niet de bedoeling dat deze foto's gebruikt worden zonder toestemming.

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Vlinder en bij
BerichtGeplaatst: 08 jul 2008 17:47 
Lid
Fotografie

Geslacht: Man
:welkom Anniek op dit gezellige forum. Als bezitter van de Fuji FinePix S6500 weet ik hoe lastig het is daarmee een mooie scherpe close-up te maken. Volgens mij heb je het helemaal door en ben je op de goede weg. Je kleuren zijn wel een beetje verzadigd :blush , misschien kun je dat wat terug schroeven in het vervolg, tenzij je het zelf natuurlijk juist zo hebben wilt.

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Vlinder en bij
BerichtGeplaatst: 08 jul 2008 17:57 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Anniek, dat was een goede poging, maar je foto's zijn niet scherp genoeg en wat veel verzadigd.
Om met, uw toestel, macro opname te maken moet je wat korter bij het onderwerp komen.
Je hebt een voorzetlens nodig; doe eens de test met een "Raynox macroscopic lens" kost ongeveer €30.

Vlinder en bij
BerichtGeplaatst: 08 jul 2008 18:25 
Lid

Bedankt voor de reacties!

Spreek me gerust met je aan, weet niet wat de gemiddelde leeftijd hier is, maar ikzelf ben nog maar 16 ;)

Close ups maken is inderdaad vrij lastig, ik probeer al zo dicht mogelijk bij te staan. En bij de bij was ik voor mijn gevoel al aardig dichtbij. Maar een andere lens is inderdaad het proberen waard!

De foto's heb ik wat extra contrast gegeven, is dat wat jullie bedoelen met dat de kleuren verzadigd zijn? Zouden jullie misschien een voorbeeldje kunnen geven hoe jullie het liever zouden zien?

Vlinder en bij
BerichtGeplaatst: 08 jul 2008 20:13 
Lid
Fotografie

Goh....., Anniek, je woont aan de andere kant van de dijk, nou ja bij wijze van spreken dan. :D
Wat er bedoelt wordt met verzadiging is de hoeveelheid (sterkte) van de kleuren. Hoe minder verzadigd, des te meer de foto op zwart-wit gaat lijken.
Als voorbeeld heb ik één van jouw foto's even bewerkt.

Fotografie

Ik heb de verzadiging met 15 punten verminderd, iets minder contrast gedaan en de foto verscherpt en dan ziet je foto er zo uit.

Fotografie

Het kan altijd anders natuurlijk, lichter of juist donkerder, het is maar een voorbeeld. ;)
Als je het niks vindt haal ik ze zo weer weg, want het zijn jouw foto's.

Vlinder en bij
BerichtGeplaatst: 08 jul 2008 20:29 
Lid
Fotografie

Opzich niet verkeerde foto's! Maar dekleuren komen inderdaad wat vreemd over. Wat te vel op een 1 of andere manier! Zoals Frits ook al zei ;)

Vlinder en bij
BerichtGeplaatst: 08 jul 2008 20:47 
Lid
Fotografie

Je hebt het jezelf niet makkelijk gemaakt, insecten op een diepgele bloem in het zonlicht levert vaak dichtgelopen, of erg verzadigde kleuren in het geel op. Bewerking van frits laat al een rustiger beeld zien.

Standaard bij macro's, en zeker bij gele en rode bloemen, zet ik mijn belichtingscompensatie op -2/3, zodoende dat deze kleuren niet dichtlopen.

De eerste foto spreekt me het meeste aan, qua houding beestje het presenteert zich fijn met zijn kopje fier in beeld. Jammer dat je hem vrij centraal hebt geplaatst op de foto.

Op de tweede heb je de bloem erg fijn erop, staat goed uit het midden en de bloembladen lopen sierlijk naar de randen. Het beestje zelf spreekt me in deze houding niet zo aan, en de scherpte ligt niet op zijn koppie, iets waar je blik eigenlijk wel naar zoekt.

De derde vindt ik de sterkste compositie die je ons toont. Bloem en vlinder staan fijn uit het midden op de guldensnede, en er ligt een fijne scherptediepte op beide, zodat deze fijn loskomt van de achtergrond en je rust in de plaat hebt. Vlinder kijkt ons al etende fijn aan, zou alleen een closer beeld hebben willen zien.

Vierde is weer erg centraal, en weet de aandacht weinig vast te houden.

Floriz schreef:
Je hebt een voorzetlens nodig; doe eens de test met een "Raynox macroscopic lens" kost ongeveer €30.

Een zeer goed advies, heb werkelijk schitterende resultaten hiervan mogen bewonderen.

Vlinder en bij
BerichtGeplaatst: 09 jul 2008 10:33 
Lid

Aan de compositie kan misschien nog enigszins wat veranderd worden, doordat ik niet zover ik kan zoomen dat ik gelijk het perfecte plaatje heb, knip ik meestal een stuk uit in Paint Shop Pro 9.
Dit is het origineel van de 1e foto

Verder iedereen echt ontzettend bedankt voor het opbouwende commentaar, hier kan ik zeker wat mee!

Op een ander forum heb ik ook wel eens foto's geplaatst maar krijg je al snel commentaar dat ze zich ergens aan storen ipv dat je commentaar krijgt waar je voor de volgende keer weer om kan denken, net die handige kleine tips mis je daar die je hier wel krijgt!

Vlinder en bij
BerichtGeplaatst: 09 jul 2008 11:37 
Lid
Fotografie

Nog een tip dan Anniek: Probeer je bloemen te fotograferen als ze op hun mooist zijn.
Je kunt zelfs bij sommige soorten verschil zien tussen 's-morgens en laat op de dag. ;)

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp