Zo erg is het niet hoor Geert.
Je moet dit goed relativeren.
Ik zie topfotografen in grote modebladen soms ook met open reflector werken buiten. En dan komen die harde schaduwen vanzelf. Maar omdat het grote namen zijn mag het dan weer wel. Stijl noemen ze het dan
Rest me ook even mee te geven dat je bij het flitsen buiten steeds een creatieve keuze hebt. Er is de keuze tussen het natuurlijke licht (al dan niet hard door de zon) OF je kunstmatig licht als hoofdlicht inzetten.
In deze heb je het kunstlicht als hoofdlicht gemaakt waardoor de schaduwen wel zeer prominent worden maar je kan je flitsen ook als invullicht inzetten en dan krijg je een totaal ander beeld. of je kan het geheel plat maken door de kracht gelijk te zetten aan het aanwezige licht. Allemaal creatieve keuzes.....
Zet je de flits in als hoofdlicht dan is dat duidelijk te zien in de foto door de kunstmatige feel.
Ga je echter 3 stops onder invullen dan kan je niet eens zien dat er geflitst is geweest maar je zal wel zaken als pandaoogjes niet hebben.
Staan ze gelijk dan krijg je een "plat" beeld.
Kwestie van smaak allemaal.