Hier is die Henry dan waar Deva het over heeft.

Ik sluit me trouwens bij mijn voorgangers aan, maar wijk wel wat af van het advies van Maarten916. Ik wil daar nog aan toevoegen dat mijn eerste digitale camera een compact was, de tweede was een bridge, daarna overgestapt op DSLR en die twee keer geupgrade. Als ik toen wist wat ik nu weet, dan had ik gelijk een goede DSLR gekocht met goede lenzen. Het had me een hoop geld gescheeld. Frans (die zich zeer waarschijnlijk ook nog wel in dit draadje zal melden) zal dit laatste ook uit ervaring kunnen bevestigen. De drie vragen die alleen jij kunt beantwoorden en zijn:
- Denk je dat het hierbij blijft?
- Zo nee, heb je er nu gelijk al meer geld voor beschikbaar/over?
- En dan... Zo ja, ben je bereid om al dat extra gewicht (en volume) ook mee te slepen?
Zeker in de fotografie heeft alle kwaliteit zijn eigen prijs. Zie je die verschillen in kwaliteit op een fotoprintje of op het scherm? Waarschijnlijk ziet 80% van de bevolking die verschillen in kwaliteit niet (dit is de groep die dus alle foto's mooi vind). De overige 20% van de mensen zien die verschillen wel, maar slechts een deel daarvan weet hoe je die verschillen kan overbruggen en weer een deel daarvan is bereid om die verschillen ook daadwerkelijk financieel te overbruggen. Op dit forum zitten dus met name de mensen die het verschil in kwaliteit zien en die het ook in redelijk grote mate financieel willen overbruggen. Ook voor de mensen op dit forum zitten grenzen aan hun budget.
Als je foto's niet in de moeilijke omstandigheden maakt en je kijkt niet zo nauwkeurig, dan voldoen alle camera's (je blijft dan nog wel een kwaliteitsverschil zien als je de boel flink "opblaast" en nauwkeurig de foto bekijkt). De vraag is: wat zijn dan moeilijke omstandigheden:
- slecht licht situaties,
- snel bewegende onderwerpen.
Als je dus foto's maakt in makkelijke omstandigheden, voldoen alle camera's, ook de vier door jou opgesomde camera's. Er bestaan tegenwoordig geen slechte camera's (en bij DSLR's: slechte lenzen) meer. Voor de "pixelpeeper" is het verschil in kwaliteit tussen een foto gemaakt met een compact, een bridge en een DSLR ook in makkelijke fotosituaties nog wel zichtbaar. Waarin zitten die verschillen dan?
- scherpte (kwaliteit van het beeld in het centrum, maar meer in de randen)
- chromatische Aberratie (ook wel bekend als het "paarse spook")
- lensvervorming (ton- , kussen- of moustache vervorming)
- lens flare (contrast verschillen en gekleurde vlekken door tegenlicht)
- vignet (donkere rand en hoeken)
- onscherpte door diffractie