Testje maar gelijk even gedaan (als je dit soort dingen laat liggen, gebeurt het namelijk niet). Ik heb voor het bepalen van de Shutter Count gebruik gemaakt van
deze site.
Het proces:
- Ik maak foto 1
- Vervolgens heb ik 4 filmpjes gemaakt
- Ik maak foto 2
Ik kijk naar de Shutter Count van foto 1 en foto 2
Shutter count van foto 1 (71.250)
Shutter count van foto 2 (71.253)
Vreemde uitslag!!
Even nagedacht, wat heb ik precies gedaan??
Ik heb een idee waardoor dit komt.
Snel een nieuwe test gedaan, resultaten gecontroleerd en inderdaad, mijn gevoel klopte.
Dus nieuwe test (maar nu veel zorvuldiger uitgevoerd) gedaan.
Het verbeterde proces:
-
Spiegel omhoog, Foto 1 gemaakt,
spiegel omlaag: Shutter Count =
(71.260)-
Spiegel omhoog, Filmpje 1 van 30 sec gemaakt,
spiegel omlaag-
Spiegel omhoog, Foto 2 gemaakt,
(71.262)-
Spiegel omhoog, Filmpje 2 gemaakt
- Filmpje 3 gemaakt (11 sec)
- Filmpje 4 gemaakt (5 sec),
spiegel omlaag-
Spiegel omhoog, Foto 3 gemaakt,
(71.264)-
Spiegel omhoog, Filmpje 5 gemaakt (6 sec),
spiegel omlaag-
Spiegel omhoog, Filmpje 6 gemaakt (6 sec),
spiegel omlaag-
Spiegel omhoog, Foto 4 gemaakt,
(71.267)-
Spiegel omhoog, Foto 5 gemaakt,
(71.268)-
Spiegel omhoog, Filmpje 7 gemaakt (1 sec)
- Filmpje 3 gemaakt (2 sec)
- Filmpje 4 gemaakt (3 sec),
spiegel omlaag-
Spiegel omhoog, Foto 6 gemaakt,
(71.270)De camera houdt het aantal sluiterbewegingen bij.
Bij fotografie leidt één spiegelbeweging tot één sluiterbeweging.
Je kunt echter meerdere afzonderlijke video-opnames maken (je kunt minutenlang filmen) met één enkele spiegelbeweging zonder dat je de spiegel moet laten terugklappen. Gedurende die totale opnametijd blijft de spiegel opgeklapt. De verschillende videofilmpjes leiden ook niet tot extra sluiterbewegingen.
Eén spiegelbeweging staat dus gelijk aan één sluiterbeweging, zowel bij fotografie als bij video-opnames. Ik weet niet wat de impact is van een filmpje van vele minuten, gemaakt met 1 sluiterbeweging, op de levensduur van die sluiter, maar hetzelfde effect heb je natuurlijk ook als je een fervent nachtfotograaf bent waarbij je foto's maakt met lange sluitertijden van vele minuten. Je gebruikt dan de camera (in tijd gezien) lang, maar je hebt na afloop weinig foto's op je memory card staan. Dit in tegenstelling tot een sportfotograaf die met sluitertijden van bijvoorbeeld 1/1000sec werkt. Met 10 fps heeft zijn camera in 2 seconden zo'n 20 sluiterbewegingen gemaakt. Na een wedstrijd van 1 uur komt een sportfotograaf eenvoudig met 800-1000 foto's thuis (dus 800-1000 sluiterbewegingen), terwijl een nachtfotograaf in datzelfde uur misschien 20 sluiterbewegingen heeft toegevoegd aan zijn camerabody.
De shutter count geeft weer waar het voor staat: het aantal gemaakte sluiter-bewegingen. Het zegt niks over hoe intensief de camera gebruikt is.
De oplettende lezer kan nog wel blijven zitten met 1 vraag: als Henry al meer dan 71.000 foto's heeft gemaakt, waarom zien we daar zo weinig van op Photodrome? Het antwoord: Henry maakt veel "kiekjes" die niet "show-waardig" zijn.