Photoshop is de norm op vlak van bewerken maar of het het beste programma is weet ik niet zo zeker. Zelf werk ik in photoshop voor het bewerken maar mijn basis post productie doe ik in Corel Aftershot Pro. En als ik in studio ben dan gebruik ik ook Capture One nog eens er naast tijdens de shoot.
Omdat je toch steeds de druk voelt om naar Lightroom over te stappen hebben we eens die 2 programmas naast elkaar gelegd en vergeleken.
Wat bleek? In Corel Aftershot zit functionaliteit dat in Lightroom niet eens bestaat! Als je dan weet dat beide programmas al zoveel jaren bestaan dan zouden ze toch een beetje over de muur moeten kijken en iets gelijkaardig moeten inbouwen bij Lightroom. Maar dat doen ze niet om onbegrijpelijke redenen.
Omgekeerd is echter ook waar. In Lightroom zitten dan zaken die echt geen kat gebruikt zoals Map en Book die dan niet in Aftershot zitten. (gelukkig maar)
Dus met deze was ik direct overtuigd dat ik nergens iets gemist had en blijf ik lekker gelukkig mijn Aftershot Pro gebruiken.
Of dat verhaal ook opgaat voor Photoshop vs PSP durf ik mij niet over uit te spreken. Het is te lang geleden dat ik nog met PSP heb gewerkt.
De moraal van het verhaal is dat het niet noodzakelijk beter is aan de overkant