Henry schreef:
@Ferry: Mooie foto. Wat was de opdracht?
DE2_186 schreef:
Filmen met USM (niet zijnde nano-USM) i.p.v. STM en zonder IS? Weet je het zeker? Ga je handmatig scherpstellen soms? Bij f/1.4? ...
@Jaap: Toch nog een vraag van mij: wat voor een lens heb je nodig om met je DSLR filmpjes te maken?
Welke lenzen zijn niet geschikt (en waarom niet) / wat (welke opties) heb je wel nodig aan een lens?
Brandpuntsafstand laat ik buiten beschouwing. IS bij grote voorkeur wel. STM liever dan USM, zie verderop. Ik hoop dat je het niet erg vindt dat ik geen lijst hier ga samenstellen.
Henry schreef:
Uit je tekst begrijp ik dat de STM-lens (STepping Motor) stiller is dan een lens met een USM (UltraSone Motor). Ik begrijp ook dat nano-USM nog stiller is dan STM, maar dan moet je wel het geld voor een nieuwe (courante) lens willen/kunnen betalen. Klopt dat?
STM is niet per sé stiller, maar het maakt een minder nerveus klikkerig geluid. Kan je oplossen met externe mic weliswaar. Belangrijker voor het beeld bij video is dat het focussen gelijkmatiger verloopt, waardoor je een geleidelijker overgang hebt als je de focus verlegt, en zonder overshoot of micro-afstemming tussendoor.
STM lenzen zijn niet per se heel duur. Combi van STM en IS is zeldzaam, maar op 35mm bestaat er nou net 1, zei het voor aps-c, echter veel goedkoper dan de lens die de topicstarter noemt, hij blijkt echter een ff-camera te hebben.
Nano-USM weet ik zo uit mijn hoofd niet of daar wel een prime mee wordt geleverd. Volgens mij alleen zoomlenzen met veranderend diafragma.
Henry schreef:
Ik snap dat beeldstabilisatie (IS) een optie is die er eigenlijk wel op moet zitten. Klopt dat?
Als je uit de hand filmt liever wel. Ook al bij 35mm.
Henry schreef:
Wat bedoel je met handmatig scherpstellen bij f/1.4? Kun je de andere diafragmawaarden dan niet gebruiken?
Ik had persoonlijk bij f/2.8 al grote moeite met handmatige focus tracking bij een ff-camera door de view finder. Dat is verrekte moeilijk, al komt het bij filmpjes iets minder precies, ik kon er mijzelf niet tevreden mee stellen. Uiteraard kan je de andere waarden gebruiken. Echter, als video (stiekem) een hoofdoel is (wordt) is f/1.4 een dure optie tussen de andere.
Ik had het gevoel dat er te veel functionaliteiten in 1 lens konden worden gezocht om 35mm boven 24mm te rechtvaardigen. Video blijkt echter niet zo'n groots doel, en dan wordt de zaak kennelijk anders.