Het is 07 mei 2025 19:00

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur De smurf aan de flits + update
 De smurf aan de flits + update
BerichtGeplaatst: 24 dec 2017 15:34 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Hele drukke week achter de rug. Woensdag kerstgala met de kids en donderdag nog een personeel diner-dansant. Veel voorbereidingen en veel foto's maken en bewerken. Nieuwe school geeft nieuwe uitdagingen. Zo licht als de school overdags is zo vervelend is het in de avond om foto's te maken. Zelfs de smurf is overgegaan naar flitsen :eek
Deze serie portret is op de avond van de kids gemaakt met de pop-up flitser waar ik met een gevouwen papiertje via het plafond geflitst hebt. Soms ook het papiertje even verwijderd omdat het er niet uit zag op de foto's. Haha geen flauw idee wat en hoe met dat flitsen maar vind deze toch wel gelukt.
Donderdag had ik mijn sb800 van Nikon meegemomen maar dan weet ik nog steeds niet wat ik doe. :rof
Foto's volgen nog als ze gelukt zijn.

1.
Fotografie
Niet geflitst

Update

Fotografie

2.
Fotografie

Update

Fotografie

3.
Fotografie

4.
Fotografie

5.
Fotografie

6.
Fotografie

Mooist geklede docent, gekozen door de leerlingen.

7.
Fotografie

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 24 dec 2017 16:02 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Joop,... ik ga streng overkomen, maar ik vind alleen de laatste ( # 7 ) goed belicht :upc en is ook "leuk" :)

# 1 is je model absoluut onderbelicht tov je achtergrond...

# 2 en 3 zie ik toch veel magenta in de huid, en ook glimt de huid in veel van je foto's.

# 4 ... spijtig dat jij daar niet de fotograaf "lijkt" te zijn...

DD. ;)

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 24 dec 2017 16:23 
Lid
Fotografie

In de basis vind ik dat je het helemaal niet slecht hebt gedaan. De foto's zijn leuk!

Ik zie wel redelijk wat rode pupillen. Je kunt dit voorkomen door bijvoorbeeld off-shoe (niet vanaf je camera) te flitsen.
Ik sluit me bij DD aan dat in 2 en 3 (en misschien ook wel 6) teveel rood (of magenta) in de foto zit. Dit moet je zeker nog wel kunnen corrigeren.
Ook ik vind dat bij nr 4 de mannen naar iets anders kijken.
Over de belichting: je zou kunnen kijken of de foto's nog iets lichter te maken zijn. Met name nr 1 kan wel een kleine oppepper gebruiken.

Ik ben benieuwd hoe de serie met de SB800 eruit ziet.

BerichtGeplaatst: 25 dec 2017 10:25 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
op zo'n avond en gewoon lastige licht in zo'n locatie is heel moeilijk om daar foto's te maken.... ik doe het je niet na en vind het heel knap en toch een leuke serie :good2

P.S. de rode ogen kunnen ook makkelijk worden weg gesopt :P

BerichtGeplaatst: 25 dec 2017 10:52 
Lid

Henry schreef:
Ik zie wel redelijk wat rode pupillen. Je kunt dit voorkomen door bijvoorbeeld off-shoe (niet vanaf je camera) te flitsen.

Als je enigszins flexibel en mobiel off-shoe wilt flitsen heb je een assistent nodig vrees ik. Als je een bepaalde hoek wenst om vanuit te flitsen dan moet de plaatsing van de flitser voortdurend aangepast, alleen al aan de veranderende afstand tussen onderwerp en camera. Ik weet niet of zonder assistent zo'n oplossing zich wel leent voor een schoolfeest.

BerichtGeplaatst: 25 dec 2017 11:14 
Lid
Fotografie

Citaat:
Als je enigszins flexibel en mobiel off-shoe wilt flitsen heb je een assistent nodig vrees ik.

Je hebt hiervoor absoluut geen assistent nodig hoor... :rof

Je kan eenvoudig je camera in 1 hand houden, en in de andere hand je flitser, (verbinding kan zelfs nog met de syncro kabel)...en : mirakel, geen rode ogen meer ! :D

Je kan ook gewoon je flitser op een verleng staafje op je hotshoe zetten (kost echt niet duur !), verbinding met syncro kabel,
en hier weer, mirakel : geen rode ogen meer !

En je kan ook in PS op het rode ogen tool klikken (duurt 1 sec ! ) en hier weer mirakel: geen rode ogen meer :D

DD. ;)

BerichtGeplaatst: 25 dec 2017 14:50 
Moderator
Fotografie

Dank voor de reacties.

@Daniel, het kan niet streng genoeg zijn Daniel. Je kent mijn motto, zachte heelmeesters maken stinkende wonden.

Kan het glimmende gewoon veroorzaakt worden door het zweten van de mensen, het was nogal warm.
Is dat erg? is dat weg te soppen?

Kan heel goed leven met de reacties en heb een poging gedaan om twee updates te maken.

De wereld die flits heet is nieuw voor de smurf en zal weer wat meer uitdagingen gaan geven.

@Henry ik ben ook benieuwd. :D

BerichtGeplaatst: 25 dec 2017 15:54 
Lid
Fotografie

Updates zijn een verbetering!

BerichtGeplaatst: 25 dec 2017 17:59 
Lid
Fotografie

Het glimmen van de huid is omdat de mensen niet door de make-up zijn geweest. Op reportage is dat nu eenmaal iets dat gebeurt.
Je kan het wegwerken in photoshop door de clone-stamp tool te gebruiken met de blending mode op darken. Neem wel een soft edge brush anders ziet het er niet uit.

BerichtGeplaatst: 25 dec 2017 18:59 
Lid

Daniel Doyen schreef:
Citaat:
Als je enigszins flexibel en mobiel off-shoe wilt flitsen heb je een assistent nodig vrees ik.

Je hebt hiervoor absoluut geen assistent nodig hoor... :rof

Je kan eenvoudig je camera in 1 hand houden, en in de andere hand je flitser, (verbinding kan zelfs nog met de syncro kabel)...en : mirakel, geen rode ogen meer ! :D

Je kan ook gewoon je flitser op een verleng staafje op je hotshoe zetten (kost echt niet duur !), verbinding met syncro kabel,
en hier weer, mirakel : geen rode ogen meer !

En je kan ook in PS op het rode ogen tool klikken (duurt 1 sec ! ) en hier weer mirakel: geen rode ogen meer :D

DD. ;)

Vrees ongegrond dus. Dank je!

BerichtGeplaatst: 26 dec 2017 12:40 
Moderator
Fotografie

Dank voor de reacties.

BerichtGeplaatst: 26 dec 2017 13:46 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
Voor mij een moeilijke serie. De momenten zijn leuk maar ik ben geen fan van direct flitsen. Daniel heeft al enkel tips gegeven hoe je dat beter kan doen. Wel een groot compliment dat je je toch aan dit soort dingen waagt. Hier kan je alleen maar van leren.
De update van de eerste kijkt voor mij het beste weg, ik heb danook het gevoel dat die niet direct ingeflitst is.

BerichtGeplaatst: 26 dec 2017 14:07 
Moderator
Fotografie

Dank voor je reactie Fran.

1e is helemaal niet geflitst, had ik er ook bij gezet.
Voordeel van flitsen is wel dat je foto's scherper zijn maar ik moet nog leren dat je de sfeer erin houd, die raak je gauw kwijt als je flitst, vind ik.

BerichtGeplaatst: 26 dec 2017 15:01 
Lid
Fotografie

Je kunt een flash braket kopen (je hebt ze in diverse maten en in diverse prijsklassen). In de praktijk zal het gebruik van een flash bracket toch lastiger zijn dan je in eerste instantie denkt. Dat is volgens mij ook de reden waarom je ze nauwlijks ziet. Om te beginnen heb je een extra gewicht aan je camera hangen maar veel belangrijker: het beperkt je flink in je bewegingsvrijheid en het vraagt extra handelingen. Het TTL-cord zul je goed moeten vastmaken, want anders zit dat cord ook meer in de weg dan je lief is.

Ook het via een TTL cord gekoppelde flitser in de hand vasthouden is verre van ideaal. Doordat je de flitser met je hand vasthoudt, wordt je flink beperkt in je bewegingsvrijheid (je hebt je beide handen bezet). Daarnaast vergt het juist richten van de flitser enige oefening, zeker als de afstand telkens verschilt, en eerlijk gezegd heb ik het al moeilijk genoeg met het aansturen van de personen, het framen en het afdrukken.

Indien je gebruik maakt van een lens met vast brandpuntsafstand, is het gebruik van een flash bracket of het vasthouden van de flitser nog enigszins werkbaar. Bij gebruik van een zoomlens op je camera is de flash bracket onhandig (zit toch een beetje in de weg), maar zeker de TTL cord is naar mijn mening volledig onwerkbaar.

Als je van plan bent om een bracket aan te schaffen, neem dan eentje waarbij je de flitser altijd boven de camera kunt plaatsen, ook als je snel van landscape- naar portraitstand gaat wisselen. Het flitsen van opzij levert je geen mooie beelden op.

Persoonlijk vind ik on-shoe flitsen een "noodmaatregel", maar met enkele simpele vuistregels is er nog wel wat van te maken.
1. Met een lichtbouncer krijg je mooiere resultaten. De Gary Fong Lightsphere is duur, maar levert mooie resultaten. Gary Fong heeft een uitgebreide test gedaan.

2. Een plafond in combinatie met de standaard bijgeleverde flitsdiffuser (al dan niet in combinatie met een wit plaatje) levert je ook acceptabel resultaat op.
3. Door met de flitscorrectie te spelen, kun je meer of minder sfeer (omgevingslicht) in de foto toelaten. Mijn persoonlijke ervaring is dat een lichte negatieve flitscorrectie (-0,7EV) mooiere resultaten oplevert.

Een optie die naar mijn mening veel beter werkt is om een flitser op een flitsstatief te plaatsen en deze via een trigger remote aansturen (in manual mode of in TTL mode, afhankelijk van de technische mogelijkheden en je eigen voorkeur. Ik geef de voorkeur aan de Manual mode, omdat je dan gewoon weet hoeveel licht er elke keer wordt afgevuurd). Eenmaal opgesteld, heb je van het statief met flitser geen last meer, heb je je handen vrij, is je camera niet zwaarder geworden en ben je "vrij in beweging". Een paraplu kun je ook inzetten, maar zorg dan wel dat de opstelling niet te instabiel wordt (neem een kleine paraplu mee), maar een diffuser voldoet vaak ook heel goed. Het helpt als je met iets zwaars (je rugtas bijvoorbeeld) de statiefopstelling wat stabieler maakt. Door de plek waar de mensen moeten staan op de vloer te markeren (beetje tape), weet je zeker dat de hoeveelheid flitslicht constant zal zijn en dat de mensen altijd op de goede plek gaan staan. Ook wil ik nog wel eens de statiefpoten ook met wat tape op de vloer vastzetten. Het statief zet je links of rechts naast je of plaats het achter je. Laat de flitser een hoek van 45 graden maken.

Hoe groter de groep, hoe moeilijker het is om die goed uit te lichten.

BerichtGeplaatst: 27 dec 2017 14:59 
Moderator
Fotografie

Dank voor het filmpje en de info Henry.

Jou optie is eigenlijk een mobiele studio opstelling als ik het goed begrijp, doet mijn collega meestal.

Voor mij geen optie daar ik altijd rond loop om sfeerfoto's te schieten van het feest. Is lastig omdat je steeds op een andere plek bent, elke keer ander licht, andere achtergronden.

Ik weet het, ik ga vaak voor de moeilijkste weg. Misschien vind ik dat wel de uitdaging.

BerichtGeplaatst: 27 dec 2017 15:02 
Lid
Fotografie

Ach, gelukkig schiet je met een Nikon, want het flitssysteem van Nikon is gewoon goed. Wel de SB800-flitser plaatsen en niet te snel naar de pop-up flitser grijpen. :)

BerichtGeplaatst: 27 dec 2017 17:33 
Lid

Gary Fong vind ik wel een simpele manier om foto's met flitser op de camera te verbeteren. Supergoed wordt het niet, maar beter wordt het zeker wel.

BerichtGeplaatst: 27 dec 2017 18:14 
Lid
Fotografie

Joop de kleuren in je foto's zijn niet echt top.
Dat is al eerder opgemerkt.
Een belangrijke factor daarbij is mijn ervaring is onderbelichting.
Voordat je kleur gaat corrigeren moet het licht goed zijn.
Daarnaast raad ik je aan bij dit soort foto's een paar foto's te maken met een grijskaart.

BerichtGeplaatst: 28 dec 2017 23:02 
Moderator
Fotografie

Zoals je weet Frans doe ik veel op gevoel.
Heb geen grijskaart en eigenlijk ook geen zin om die mee te slepen.
Wie weet in de toekomst, elk jaar verbaas ik mezelf wat ik er weer bij heb gedaan en geleerd.

Onderbelichten kan een dingetje zijn, camera staat eigenlijk standaard op 0,3 onderbelicht.
Kleuren doe ik eigenlijk zelf niet heel veel mee behalve in de witbalans.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp