De snavel is een kwestie van smaak als ik het zo lees. Ik heb natuurlijk ook de wereld aan foto's met de snavel ook scherp en ik vind de onscherpe snavel juist bijdragen aan de close-up. Dat dit voor sommigen teveel is, begrijp ik ook wel.
De hooglichten heb ik al iets getemperd en op mijn beeldscherm vind ik ze goed. Overal doortekening en niet te licht. Als ik het op mijn scherm donkerder maak, doet het wat mij betreft afbreuk aan de sfeer, aangezien ik juist het lichte en donkere deel wilde hebben. Maar als ik op mijn laptop (die erg licht afgesteld staat) kijk, ga ik met jullie mee en zou het donkerder moeten.
Ik heb een update in de openingspost gezet met een iets ruimere uitsnede en de hooglichten nog iets teruggebracht.
Ron62 schreef:
Ik hou ook wel van close(hij komt in ieder geval lekker binnen zo), maar net als m'n 2 voorgangers had ook ik liever de hele snavel scherp gezien.....de scherpte ligt wel mooi op het oog.
Omdat het bijna allemaal z/w is zou ik de rode waas net naast de snavel en schuin boven het oog ook weghalen en het oog nog een tikkie geler maken, dan springt dat er nog meer uit.
Ook de hooglichten rondom het oog misschien nog wat dimmen en het overbelichte plekje op de snavel weg werken.

De kleuren zijn wel zoals de werkelijkheid ook is. Het oog hoort heel flets geel te zijn. Ik voel er daardoor niet veel voor om dat geler te maken. Misschien dat ik teveel gewend ben aan hoe de huid er uit hoort te zien, maar die rode waas is de doorbloeding van de huid en hoort dus ook. Ik vind zelf de charme om dat soort dingen realistisch te houden, dus hier maak ik geen update van. Wel bedankt voor je bijdrage!