Een bewerkingsprogramma is toch wel handig voor een fotograaf.
Als je een foto verkleint heeft ie ook bijna altijd wel wat naverscherping nodig en vaak is het mooier om ook de kleuren, het contrast en nog wat dingetjes aan te passen naar eigen smaak, of meer naar de waarheid.
Ik neem aan dat je de foto's maakt in JPEG en dan bewerkt de software van de camera de foto en naar mijn idee ziet die software het vaak minder goed dan het menselijk oog en pakt het ook vaak een soort van gemiddelde.
Als je de foto's ook in RAW maakt kun je eventueel de witbalans naderhand nog aanpassen als je 'm niet goed had staan en ook de belichting kun je dan wat meer mee.
Er is heel veel mogelijk in de nabewerking en sommigen doen dat dan ook, anderen houden zich wat meer in.
Soms is het mooier als je een takje of ander storend dingetje weg haalt, maar dan moet je wel wat handigheid krijgen met bewerken.
Zelf gebruik ik een oude versie van Photoshop, namelijk Photoshop CS5 en kan daar het meeste wat ik wil wel mee doen.
Misschien ga ik ook nog weleens over op Photoshop CC, maar voorlopig hou ik het nog even hierbij, dit draait goed op m'n al wat oudere pc en mij hebben ze altijd verteld dat je iets dat goed draait op je pc niet moet gaan veranderen.
Ik heb jouw foto even binnen gehaald en het één en ander aangepast om je een voorbeeld te geven.
Ik heb o.a. de foto wat verscherpt en de onscherpe delen juist weer ontruist.
Kleuren wat aangepast, naar mijn idee was de foto wat te rood/geel.
Wat lichter gemaakt en het kopje nog wat extra opgelicht.
Stukje bovenaan erbij gemaakt, mocht van mij iets meer ruimte hebben boven z'n koppie.