kijk anders op deze link..
http://www.dpreview.com/lensreviews/sig ... 0_2p8_n15/Staan ze mooi alle 4 naast elkaar, de sigma, tamron, nikkor en canon...
de tamron en de sigma zijn hele fijne lenzen en eigenlijk niet vergelijkbaar met die van canon of nikkor, daar de laatste 2 veel duurder zijn en weathersealed zijn..
Persoonlijk vind ik dat de sigma en tamron voor DIE prijs het helemaal zo slecht nog niet doen...
Ik heb zelf de sigma 70/200 2.8 EX DG HSM APO MACRO II op mijn sony gekocht, en voor mij is het ene hele fijne lens..
Een maat van me heeft de tamron op zijn 450D, geeft ook hele goede beelden,
en nog een andere maat heeft de NON-IS canon 70/200 2.8-L op zijn MKIII staan..
natuurlijk ook een hele fijne lens..(en ik heb ze allemaal lekker uit mogen testen!!)
Ze zijn allemaal zo ongeveer even zwaar, verschillen zijn niet zo heel erg groot..al kun je een merkeigen lens die vele malen duurder is, niet vergelijken met de tamron en sigma..
De bewering dat je met een lichtsterke 70/200 2.8 niet uit de hand kan schieten ZONDER IS, VR oid, is grote onzin..
Is een kwestie van je cam op de juiste instellingen hebben staan..
70/200 2.8 is zo´n beetje DE all/round lens pur sang, wordt veel gebruikt voor het betere reportage en actie werk, en is voor portretten ook zeer geschikt..en het gewicht valt reuze mee, kwestie van wennen, en dannog, er zijn NOG zwaardere..

loop maar es een daggie rond met een 200-400 of een 50-500
VR/IS etc. is mooi meegenomen, maar echt geen wondermiddeltje, in sommige gevallen heb je er juist meer last dan gemak van..
2e hands zou ik zulke lenzen niet kopen, ze zijn zelfs 2e hands nog vrij prijzig, en veelal zijn ze zwaar gebruikt, of is er iets mis mee.. (bv bij de sigma, met soms back of frontfocus..)
gewoon voor zeker gaan en lekker nieuw kopen, je hebt dannog garantie ook, mocht er iets aan de hand zijn.. een 2e handsie op marktplaats weet je nooit wat er mee gebeurd is, kan bv ook een tikkie meegehad hebben he?? Of je moet er eentje kunnen kopen van iemand die je erg goed kent..
succes!!