Ik ga in januari een maand naar Zuid Afrika met m'n vriendin om eerst een bruiloft te vieren en daarna reizen van Kaapstad naar Johannesburg. Beide hebben we enkel oude compacts en zoals ik in m'n
introductie schreef ben ik zelf al langer geïnteresseerd in fotografie en heb nu dus een goed excuus een camera te kopen en wat te experimenteren.
We hebben samen eerst maar eens een budget vastgesteld (€700 ong) en wat eisen gesteld. Aangezien het budget niet heel groot is en mijn vader enkele Nikon lenzen heeft, hebben we besloten een D5300 te kopen zodat als het nodig is ik eens een lens van paps kan lenen. Zo kan ik een 50-200 voor iets zoom lenen op vakantie.
Nu raak ik een beetje verdwaald in de wereld van lenzen

Wat is handig voor de vakantie maar vooral daarna ook fijn? Is 18-105 goed genoeg voor wat zoom of net te weinig? Is 18-140 fijner maar misschien onhandig groot? De 18-55 is maar €69 dus kan ik, als ik wil, ergens nog wel eens kopen. Wel compact zo'n lensje...
Hoe kan ik beste uitvinden wat 'past' zonder het eerst te kopen ?

Als ik voorheen met mijn vaders camera aan het uitproberen was vond ik het leuk om macro fotos te maken en gebouwen/architectuur. Ik heb tientallen YouTube filmpjes bekeken voor wat tips of advies maar daar wordt ik maar niet wijzer van. Wat raden jullie aan voor een complete beginner als ik om uit te vinden wat de verstandigste keuze zal zijn? Maakt het zoveel verschil of maak ik de keuze moeilijker dan nodig ?