Linnepint, ik snap wat je wil zeggen, maar ben het niet helemaal met je eens.

Linnepint schreef:
...Ik ben natuurlijk een super-mega beginner op Manual, deed voorheen alles op Auto...
Linnepint, ik maak mijn foto's bijna allemaal op de half-automatische stand. De Auto- stand en de Manual stand gebruik ik bijna niet. Eerlijk gezegd snap ik de toegevoegde waarde van de Manual stand niet, tenzij je wilt leren hoe de belichtingsdriehoek (ISO-Sluitertijd-Diafragma) in de praktijk werkt. Daarnaast kun je de camera ook het scherpstelpunt laten bepalen, maar of dat zo verstandig is....
Linnepint schreef:
......deed voorheen alles op Auto. Soms zit er een toevallige goede foto tussen, maar zo'n foto als de puppy krijg je never nooit niet op autostand....
De verschillende auto-standen zijn camera-standen met bepaalde instellingen. Onder auto-stand versta ik bijvoorbeeld de standen:
- macro
- nacht
- portret
In feite zorgt de fabrikant van de camera dat je via zo'n Auto-stand gebruik maakt van instellingen die de kans op een mooie foto vergroten. Het probleem is echter dat de camera het beeld zoals dat voor de lens is, niet kent. Een Auto-stand is dus geen garantie voor 100% succes.
Als je voldoende kennis hebt van fotografie, dan zou je die instellingen ook moeten kunnen "raden". Voorbeeld:
- bij macrofotografie zal de camera zeer waarschijnlijk zorgen dat de scherptediepte (grote f-waarde) zo groot mogelijk is. De scherptediepte bij macofotografie is namelijk standaard erg klein.
- bij nachtfotografie is het de bedoeling dat de flitser niet af gaat. Ook zul je vanwege het gebrek aan licht een lange sluitertijd moeten instellen. Wel een statief gebruiken om bewegingsonscherpte te voorkomen.
- bij portretfotografie wordt een wazig achtergrondje gewaardeerd. Dit bereik je door een kleine scherptediepte en dus behoort een kleine f-waarde hier zeer waarschijnlijk een van de variabelen.
Niek2000 schreef:
hallo, Bedankt voor alle reacties. Tof om te zien dat dit zo een levendig forum is. Verschillende meningen en kijken op het onderwerp. Allen bedankt. Ik zal met verschillende even aan de slag gaan en kijken wat iets voor mij is. Ik laat het nog weten. Mvg,
Niek2000, ik snap niet zo goed wat je bedoelt, en ben dus benieuwd waarmee je nu aan de slag gaat.