Hartelijk dank voor de reacties, complimenten, tips en adviezen!

AJL schreef:
Persoonlijk stel ik voor om hem iets donkerder te maken......ik denk dat je te lang belicht hebt

.....maar het is te proberen
Henry schreef:
Mooi plaatje, maar ik denk dat je hem in de nabewerking iets te licht hebt gemaakt.
Jannette schreef:
misschien idd iets donkerder voor een nog mooier effect

Ik heb het geprobeerd, maar vind de rechterbovenhoek dan te donker worden. Ook worden er naar mijn idee ook minder sterren zichtbaar. Ik laat hem dus zo.
Henry schreef:
Heb je nog aan de regel van 500/600 (je mag zelf kiezen) gedacht?
Ik heb geprobeerd om niet langer dan 30" seconden te gaan, en eigenlijk zou het beter zijn om nog iets korter te gaan... Maar daarvoor is het toch te donker en heb ik een verkeerde lens.
Moet wel zeggen dat deze foto nauwelijks tot niet opgelicht is, en de ruis best wel meevalt voor ISO-4000!
De beweging van de sterren in de hoeken zijn ook gevolgen van lenscorrectie.
JPhoto schreef:
Mooi gedaan, maar de belichting op de toren snap ik niet helemaal. Is er daar zoveel omgevingslicht ?
Misschien is het een idee om het lichte deel van de toren iets donkerder maken ?
Het was half volle maan ongeveer dus daar kwam ook al veel licht van, maar het licht op de vuurtoren is van de andere vuurtoren van Westkapelle.
Gotchas schreef:
Kwalitatief gezien vind ik hem wat minder.
Je ziet toch wel het resultaat van ISO 4000.
Ik vind de foto niet zo lekker scherp

Scherpte op de vuurtoren lijkt me nog acceptabel, maar de horizon inderdaad niet meer. Helaas...