Judith en Erik ook bedankt.
@Judith, ik heb wel en poosje onderzoek gedaan en allerlei teksten en filmpjes gelezen en gezien op i.net voordat ik deze gekocht heb.
Volgens de meesten is de Sony RX100 zo ongeveer de beste compact camera die er op het moment te koop is, of je moet een Sony RX1 nemen, met z'n full frame sensor en z'n vaste brandpunt, maar dan zit je wel in een heeeeeel andere prijsklasse.
De RX1 is ook weer net een slagje groter dan de RX100, 482 gram/11,3x6,5x6,9 cm. voor de RX1, tegenover 299gram/10,1x5,8x4,1 cm en die laatste past bij mij zo in m'n broekzak.
De RX100 heeft dus een 1 inch sensor en dat is wat kleiner dan de sensor van een APS-c camera, maar een stuk groter dan 99% van de rest van de compact camera's en dus ook een stuk groter dan de sensor van de mobiele telefoons.
Toen ik op m'n besluit was gekomen dat het in ieder geval een RX100 moest worden toen moest ik nog het verschil tussen de diverse versies en hun verschillende prijzen uit gaan zoeken.
Op het laatst twijfelde ik nog tussen een Mark IV, V of VI en vanwege het betere autofocus systeem bleven de V en VI over.
Het grootste verschil tussen de V en VI is het grotere bereik van de Mark VI, die heeft een lens van 24-200mm tegenover 24-70mm voor de Mark V en de camera is net zo klein gebleven.
Het nadeel van die lens is dat ie ook minder lichtgevoelig is, de Mark V is F/1,8 tot F/2,8 en de Mark VI is F/2,8 tot F/4,5.
Dat laatste en ook de prijs die €400,- hoger ligt bij de Mark VI gaf bij mij de doorslag om de Mark V te nemen, aangezien ik 'm ook wil gaan gebruiken tijdens het fotograferen van concerten en dan heb je vaak donkere omstandigheden.
Dit is wel een leuke link waarin de verschillen van de diverse RX100's worden uitgelegd:
https://www.cameraland.nl/blog/review-sony-rx100-serie-de-verschillen-uitgelegd/177