Matthijs schreef:
...@Henry, ik weet niet op welke 'grootgebruiker' jij doelt maar mocht jij je er aan ergeren zal ik het proberen anders te verwoorden.

Met twijfels bedoel ik dat ik niet zeker weet of mij de foto aanspreekt.
Hij geeft mij geen 'wauw-gevoel', om maar even een vaak gebruikte tekst te gebruiken.

Matthijs, ik had het over het bij een foto plaatsen van de tekst dat je er twijfels over hebt.

Dank voor je toelichting.

Die vind ik veel beter, dan alleen maar zeggen dat je er over twijfels hebt.
Ik snap dat je dus twijfelt of de foto jouzelf wel of niet aanspreekt. Mijn advies: slaap er een nachtje over, kijk er nog eens naar en neem dan een besluit. Mocht je dan nog steeds twijfels hebben, dan is de foto gewoon niet goed genoeg.
Stel je eigen norm en laat je eigen norm niet afhangen van wat anderen er van vinden. Wat nu als je de foto uiteindelijk (dus nadat je er een nachtje over geslapen hebt) zelf niet geslaagd vind, maar anderen zeggen dat ze hem wel mooi vinden en sommigen zeggen zelfs Wauw! of Wow!, ga je dan je mening waar je goed over hebt nagedacht herzien?
Als je twijfels hebt over een foto, dan wordt het tijd voor een "diepte-analyse". Ga dan bijvoorbeeld kijken naar soortgelijke foto's, maar dan wel foto's die jou wel aanspreken. Maar neem ook gerust foto's die je niet aanspreken. Leg die naast elkaar en analyseer hetgeen je ziet. Dit kunnen foto's van jezelf zijn of foto's van anderen zijn. Stel vast waar de verschillen in zitten met jouw foto. Wat vind je er sterk aan of wat spreekt je niet aan? Denk aan de locatie, het onderwerp, de compositie, het licht, de lichtinval, de kleuren, de vormen, de afmeting van de foto, etc. etc. of is het de op de foto toegepaste bewerking? Past een duotoon (zwart/wit, ...) er misschien beter bij? Kleuren kunnen kijkers immers afleiden van de essentie! Van zo'n analyse leer je echt iets.
Hier op het forum roepen dat je twijfels hebt over je eigen foto, zal je niet verder helpen in het proces om de essentie te vinden die jij nodig hebt om de volgende keer niet weer met (een in jouw ogen) "zo-zo-foto" thuis te komen, maar met een foto die jou wel aanspreekt. Kijk maar eens terug in de topics waar je een foto hebt geplaatst voorzien van de opmerking dat je er twijfels over hebt. Ben je daar veel mee opgeschoten?
De vraag is echter of jij met je camera hebt weten vast te leggen wat je in je hoofd had toen je besloot om hier een foto te maken. Wat is de essentie van wat je ons hier hebt willen laten zien? Is het de boerderij, is het het landschap, is het de mooie zonsopkomst, is het wat anders?
Zomaar wat gedachten van mij die door mijn hoofd schoten, toen ik dus jou weer deze opmerking bij je foto zag maken.
Je maakt in mijn ogen prachtige landschapsfoto's in de omgeving waar je woont. Velen denken dat ze voor mooie landschapsfoto's verre reizen moeten maken (neem bijvoorbeeld AJL die denkt dat je alleen heel ver van huis mooie landschapsfoto's kunt maken, en hij is daarin echt niet de enige!). Jij bewijst met jouw landschapsfoto's het tegendeel. Je focust je naar mijn mening op het landschap om je heen en weet die schitterend vast te leggen. Mensen die in mijn ogen ook dat tegendeel bewijzen zijn bijvoorbeeld Nuelle (haar dierenfoto's) en Gert64 (zijn boerderijdieren).
Deze landschapsfoto van je heeft ook weer prachtige kleuren (waarbij het mij niet uitmaakt of je ze al zo bij de opname hebt weten te vangen of dat je ze later in photoshop hebt toegevoegd), heeft een mooi watertje, fraaie lucht en leuke landschapselementen, maar ik zou een keuze hebben gemaakt. Voor mij heb je hier "alles" in 1 foto willen vangen: Mooie kleuren van de zonsopkomst, leuk silhoutte van een boerderij, bomenrij langs het water, mooi watertje via een lange sluitertijd en een mooi wolkendekje al dan niet verkregen door wat doordrukken en tegenhouden. Soms (...) is minder vaak meer. Misschien ligt voor jou daar ook de oplossing. Alleen door kritisch naar je eigen foto's te blijven kijken, kun je jezelf verbeteren. Aan anderen vragen dan? Duizend mensen hebben duizend meningen. Ik denk dat je daar je eigen ontwikkeling niet van moet laten afhangen.