Henry schreef:
Snap ik heel goed. Wij hebben (achteraf) altijd makkelijk praten. Alleen door het vaak te doen en elke keer weer de fouten van de vorige keer mee te nemen, verbeter je jezelf.
Als ik naar je onbewerkte JPEG kijk (Is dit het origineel of een crop? Het lijkt me dat dit een crop is), dan valt me het volgende op:
1) Je achtergrond, links in de foto, ziet er een beetje vreemd uit. Geen idee waar het motiefje vandaan komt. Dat motiefje lijkt niet rechts in de achtergrond te zitten.
2) Je achtergrond wordt niet gelijkmatig belicht. Linksonder is de achtergrond zo goed als wit, terwijl rechtsboven het achtergrondje een grijstint heeft. Heb je de achtergrond apart belicht?
3) Ik zie nauwelijks schaduwen en haar huid toont op sommige plekken wat geler. Ik denk dan ook dat je jouw paraplu op redelijk grote afstand van je model hebt opgesteld. Kennelijk krijgt het licht voldoende kans om te reflecteren en krijgen andere bronnen zo de mogelijkheid om invloed uit te oefenen op het resultaat.
4) Je zou tethered je foto's kunnen gaan maken. Veel van jouw portretten schiet je immers binnen. Dit betekent dat je het beeld gelijk doorstuurt naar je computer/laptop, waarmee je het beeld op een groter scherm veel beter kunt beoordelen. Met hetgeen je ziet, kun je gelijk aanpassingen doorvoeren. Dit is ook fijn voor je model, want zij ziet ook gelijk hoe ze haar houding kan verbeteren.
5) Het haar van je model zit een beetje door de war. Als je tethered had gefotografeerd, dan was dit jou of je model zeker opgevallen. Met een kam/borstel had dit probleem gelijk kunnen verhelpen. In de nabewerking is dit nauwelijks te corrigeren. Een crop is eigenlijk de enige oplossing; een oplossing waar je ook voor gekozen hebt.
De foto is bij een raam genomen, en wat je zegt over tetherd is zeker een goede tip. Thanks