Matthijs schreef:
Was wel even lastig om de juiste combinatie van witbalans (kleurtemperatuur en kleurtint) te vinden, maar het is gelukt.
@Jan, wat me ook opviel is dat je de foto's zelf al met een behoorlijk lage witbalans hebt gemaakt. Je hebt me er ééntje doorgestuurd die was gemaakt met 3150

Hoi Matthijs,
Allereerst heel erg bedankt voor je moeite om dit aan te pakken.
Leuk dat je dat doet voor je medefotografen.
Aanpassingen
Je aanpassingen heb ik gezien.
Ik ben ook (Zoals @Frans aangeeft ) benieuwd naar je werkwijze. De aanpak van de kleuren en het licht. Wat doe je eerst en wat later en waarom vraag ik me af.
Witbalans
Mijn camera staat altijd op automatisch en dit kwam eruit.
Kleurtint en Kleurtemperatuur
Ik ben zelf ook bezig geweest aan dezelfde foto (zonder dat ik jou waarden kende) en merk dat ik vooral moeite met het vinden van de "juiste" kleurtint heb. Ik vind het lastig om het punt te vinden waarin je doorslaat naar teveel of te weinig.
Verzadiging
Ik merk dat ik wat extremer aan de schuiven heb getrokken dan jij (veel minder rood, blauw en magenta)
Is waarschijnlijk ook een kwestie van smaak.
Overall
Ik denk dat jou foto er veel beter bewerkt is dan de mijne (degene die ik plaatste in Landschappen
viewtopic.php?f=7&t=101104) maar hier had ik nog geen vraag gesteld over techniek, dat kwam later pas met bovenstaand topic. Ik wilde met de foto in Landschappen ook de blauwe sfeer weergeven.
De verschillen in kleuren in de opnames komen ook door het verschil in tijdstip. Tussen de eerste en de laatste zit meer dan een half uur. Bij een zonsondergang heeft dit een flink effect op de kleuren. Ik zal de tijdstippen er nog even bij zetten in het eerste topic.
Filtertest (BenW ND10)
Het filter ga ik van de week nog even testen zoals je aangeeft om te zien wat de verschillen zijn tussen met en zonder (evt. kan ik deze hier plaatsen)
Met vriendelijke groet, Jan