Beslissing is gemaakt...: de D7200 staat te koop.
De D800 blijf ik voorlopig nog wel in bezit houden, dat is naar mijn mening één van de beste camera's in die prijscategorie.
De D800 is een prima camera voor vogelfotografie, zeker omdat actiefotografie toch niet voor mij is weggelegd kan ik met een 'tragere' camera ook prima uit de voeten.
Ik weet van mijzelf dat ik behoorlijk eigenwijs ben, en het beste kan leren van mijn fouten dus ja... Daar ben ik nu weer achter gekomen...

De nieuwe systeemcamera's van Nikon zijn voor mij minder interessant, je betaalt een hoge prijs voor een nieuwe camera met een hoop features waar ik niets mee ga doen. Voor mij vooral dingen zoals ISO-prestaties, megapixels en hoog dynamisch bereik van groot belang.
Dat de Nikon Z7 goed kan filmen, 493 scherpstelpunten heeft of licht van gewicht is is voor mij niet zo belangrijk.
Voorlopig blijf ik een tevreden gebruiker van de Nikon D800 die misschien in de toekomst word geüpgraded naar een D850.
Qua lenzen zit het nu ook goed, wellicht de 50 1.8D nog 's upgraden maar dan is het compleet.
Hartelijk dank voor alle reacties, en vooral het meedenken!

Want zoals Frans ook zei, ik moet de beslissing maken en niet jullie!

@Janjan33, die stelling ken ik zeker. Of die ook 100% volledig klopt laat ik aan anderen over. Dat is een discussie opzich.

Wat ik er nog wel over wil zeggen: mijn eerste combinatie van camera en telelens was de Nikon D3000 + Sigma 150-500. Toen ter tijd een prima combinatie voor mij, waar ik veel lol mee had.
Die combinatie is nog steeds goed, maar ik moet er niet aan denken om daar nu weer mee te moeten fotograferen.
Er was een fotograaf op Birdpix die in het verleden een Canon 50D + Sigma 150-500 gebruikte. Toegegeven, die foto's die hij er mee maakt zou ik niet kunnen maken! Maar... ondertussen heeft die fotograaf met zoveel talent toch een 5D III met een 300 2.8... Waarom? Ik heb het hem niet gevraagd, maar heb wel een vermoeden. Momenteel heeft hij vele publicaties op zijn naam staan en heeft zijn eigen winkeltje. Je wilt topkwaliteit kunnen leveren (niet alleen voor klanten, maar ook voor jezelf) en dat lukt niet gewoon niet met een flink verouderd en relatief goedkope combinatie.
Ik heb nu 2 klanten die allebei een foto op glas willen hebben, met een formaat van rond de 1,5 of 2 meter. Gelukkig kan ik dan een 36 megapixel foto aanleveren zonder ruis, en een goede scherpte.