Het is 07 jun 2025 23:39

Auteur eenpoot statief voor macro fotografie
 eenpoot statief voor macro fotografie
BerichtGeplaatst: 21 jun 2009 22:53 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Ik wil een statief bij voorkeur een eenpoot voor macrofotografie gaan aanschaffen,kan iemand mijn advies geven.
Niet te zwaar omdat ik deze tijdens mijn wandelingen dan mee kan nemen.
Groet Louise :)

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 21 jun 2009 22:56 
Lid
Fotografie

Geslacht: Man
Je hebt ze al vanaf een euro of 25,- Is maar net wat je dr voor uit wil geven. Voor mij is belangrijk dat ie goed verstelbaar is en handig in gebruik. Ik hecht verder nietzoveel aan het merk van een statief. Als het maar ondersteuning geeft.

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 21 jun 2009 23:22 
Lid
Fotografie

Ik heb een best wel duur en stevig eenpoot statief via het internet gekocht. Ik kende het model niet, ging louter op de specificaties af. Later zag ik bij een vriend dat je ook een iets lichter modelletje kon kopen. Als je een duurder eenpoot statief koopt, zul je ook een keuze moeten maken voor de statiefkop :)

BerichtGeplaatst: 21 jun 2009 23:43 
Lid
Fotografie

Ik doe niet veel aan macro fotografie. Maar ik zou zelf echt voor een gewoon statief. En dan geld over het algemeen hoe duurder en zwaarde hoe stabieler hoe beter!
Een monopod heeft als nadeel dat er nog steeds trillingen zijn, en bij macro is iedere beweging een probleem.

Groet Niels

BerichtGeplaatst: 21 jun 2009 23:47 
Lid
Fotografie

Nagtie schreef:
Ik doe niet veel aan macro fotografie. Maar ik zou zelf echt voor een gewoon statief. En dan geld over het algemeen hoe duurder en zwaarde hoe stabieler hoe beter!
Een monopod heeft als nadeel dat er nog steeds trillingen zijn, en bij macro is iedere beweging een probleem.

Groet Niels

Hoewel ook ik evenals Nagtie niet veel macro schiet ga ik voledig mee met zijn post,.. Bij Macro lijkt mij ook iedere beweging er 1 teveel ,... Een mono lijkt me dan ook meer iets voor normale foto evt met slechtere licht omstandigheden of bij een gr brandpuntsafstand waarbij je iig niet 1 op 1 schiet.

Het grote voordeel van een 3-poot lijkt mij toch wel dat je een externe ontspanner kunt gebruiken ( al dan niet draadloos ). hiermee voorkom je echt iedere beweging.

BerichtGeplaatst: 21 jun 2009 23:49 
Lid
Fotografie

Als je een driepoot neemt zoals Nagtie en Matinvh voorstellen, dan zul je deze regelmatig niet uitklappen, tenzij je voornamelijk bloemetjes fotografeert. Als je naast bloemetjes ook beestjes gaat fotograferen, heb je volgens mij veel meer aan een eenpoot.

Geen poot of eenpoot, that's the question :) Omdat een lichte beweging al tot een enorme bewegingsonscherpte leidt, zul je zien dat je wel degelijk voordeel hebt van een eenpoot. Afhankelijk van je camera kun je ook de iso-waarde verhogen waarmee je de sluitertijd voldoende kort kunt maken om bewegingsonscherpte te voorkomen. Je camera moet dan wel goed met ruis om kunnen gaan :)

BerichtGeplaatst: 22 jun 2009 00:43 
Lid
Fotografie

ga met Henry mee, voor je een driepoot hebt staan is je beestje al gevlogen, de eenpoot geeft toch een stukje stabiliteit, wel belangrijk vind ik de statiefkop, de mijne is zwenkbaar ( een Tamron ) en dat geeft veel voordelen om in diverse standen sneller te fotograferen zonder dat je veel handelingen moet doen. vaak is macro toch voor insecten,libellen etc . tenzij je alleen voor bloemen gaat dan kan het natuurlijk met een driepoot ook.

BerichtGeplaatst: 22 jun 2009 01:31 
Lid
Fotografie

als de macro mensen het zeggen dan geloof ik die toch een stuk beter dan mij zelf!

Ik heb zelf de manfrotto 680B met de 234RC de combinatie komt op 92 euro! (jah niets is goedkoop bij fotografie haha) Ik vind het een mooie combinatie! Vooral omdat er dus een release op zit, dus je camera zit er zo op en af! Verder sterk genoeg voor een camera met flink tele dus goed stabiel! Hij is niet heel licht! Maar ik heb geen last van hem op mijn tas!

BerichtGeplaatst: 22 jun 2009 08:29 
Lid
Fotografie

Lol, ben sinds kort beginnen aan macro, maar vind die eenpoot dus niks. Zit veel te veel beweging in. Het is zo moeilijk om de juiste scherpte op de kjuiste plaatst te krijgen. Ik heb mijn driepoot gewoon kant en klaar in mijn handen en tis even wennen maar je krijgt er uiteindelijk ook nog spierballen van. De eenpoot gebruikt meer voor mijn 300mm lens zodat er wat meer steun en rust is.

BerichtGeplaatst: 22 jun 2009 10:25 
Lid
Fotografie

Gotchas, daar kun je de eenpoot natuurlijk ook voor gebruiken :)

BerichtGeplaatst: 22 jun 2009 21:39 
Lid
Fotografie

Ik heb namelijk al een gewoon statief en die is ook heel goed maar ik vind dit toch wel te zwaar om de hele dag mee rond te lopen :S ,maar ik heb zitten kijken naar de combi van manfrotto van nagtie,dit lijkt me wel wat en de prijs is ook nog redelijk,nu doe ik alles buiten als ik op pad ben uit de hand en dit zal toch wel een goed hulpmiddel zijn denk ik,ik fotografeer veel insecten en vlinders.
Bedankt voor de snelle reactie`s en ik denk dat ik er wel uit ben. :upc

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp