Hallo allemaal ,
Laat ik eerst even zeggen dat ik een puur hobby/amateur onbetaalde fotograaf ben die momenteel ouderwets nog met film-foto schiet

met een canon AE1 met een standaard Canon FD 50mm 1:1.8 en een Panagor F=200mm 1:3.5 tele lens.
Waar ik met plezier nog steeds rolletjes mee vol schiet !
Maar jullie zullen het wel al begrijpen.. ik wil graag overstappen naar een digitale spiegelreflex .Meestal is dan de vraag .. wat wil je met de camera ? ?.. Nou....
Men intentie is om met de camera allround te kunnen werken,daarmee bedoel ik voor alledaags langs een voetbal veld ,paarden in een wei,vogel in een boom, partijtjes,verjaardagen en een aakomende bruiloft in actie(beweging) en portretten wil kunnen maken die binnenshuis en buitenshuis goed tot hun recht komen zonder complete studio's flitsers tassen met lenzen mee te sjouwen, 1 á 2 lenzen moet het voor mij doen die je meeneemt in de tas met een externe flitser...bijvoorbeeld voor die aankomende bruiloft..
Om verder een heel verhaal kort te maken ben ik me wat via het internet wat gaan inlezen in modellen ,lenzen en wat meer tech. data. alleen kom ik tot de conclusie dat ze op kleine verschillen zeer klein zijn in het zelfde prijs segment .Ze hebben allemaal wel hun plus en min en daarom is het voor mij een moeilijke keuze

Men begin budget is 1500€ voor een begin kit.
Mijn interesse ging vooral uit naar de Canon D500 en de Nikon D90/D5000 (De D90 lijkt me dan de betere keuze)
vooral omdat die modellen ook nog film functie hebben wat me leuk lijkt wat video snaps te kunnen maken..en aan mijn bovenstaande intenties om leuke foto's in de verschillende rubrieken te kunnen maken lijken te voldoen.
Nu dus mijn vragen .. 1:is dat een verstandige keus: video in de de camera ? 2: maakt dat iets uit in de kwaliteit van de foto's ? 3:is het waar dat door de video functie rekening gehouden dient te worden met de keuze van de lens ?
4: als ik besluit tot aanschaf , zijn er voor beide modellen de standaard lens kits..is dat verstandig om mee te beginnen of kan je beter losse body met een betere leukere lens erbij kopen ?en welke dan voor mee te beginnen ?
Dus wie heeft gebruikers ervaringen met 1 of liefst met alle 2 de camera's en kan me het zogenaamde duwtje in de rug geven
groeten
Eric
ps
sorry als dit in het verkeerde topic zit
Als er onder jullie zijn die me een goede foto zaak kunnen adviseren omgeving Roermond-Venlo-Nijmegen die niet in de 1e plaats het verkooppraatje klaar hebben ,maar wel degelijk een goede service kunnen bieden hoor ik dat ook graag. alvast bedankt!