Op het "grote scherm" zie ik ook dat de scherptediepte net niet de ogen volledig omsluit.
De scherpte valt op de grens waar het voorhoofd over gaat in de neus. De scherptediepte is erg klein.
In het algemeen valt de scherptediepte uiteen in twee delen: voor het scherpstelpunt en na het scherpstelpunt. De scherptediepte voor het scherpstelpunt is ongeveer 1/3 deel van de totale scherptediepte en na het scherpstelpunt ongeveer 2/3 deel van de totale scherptediepte. Vandaar ook dat het duidelijker te zien is dat het neusje er buiten valt.
Als je Marie binnen handbereik heb, dan zou je de foto over kunnen maken. Om een grotere scherptediepte te krijgen moet je een grotere f-waarde instellen. Ik heb geen idee met welke f-waarde je deze foto hebt gemaakt, maar stel je hebt hem gemaakt met f/5.6, dan zou je de volgende kunnen maken met bijvoorbeeld f/11. Ga niet verder dan f/16, want door de dan optredende diffractie wordt je foto onscherper.
Een grotere f-waarde vraagt wel meer omgevingslicht. Als dat niet voorhanden is, dan kun je ook de ISO-waarde wat omhoog gooien. Ga hier voorzichtig mee om, want door de ISO-waarde omhoog te gooien introduceer je ruis in je foto. Die ruis zie je terug als paarse en groene spikkels, het best zichtbaar in de donkere delen van de foto, en paarse en groene spikkels zijn geen verbetering voor je foto. Je maakt je foto's met een Nikon D3100. Ik zou de ISO-waarde maximaal tot ISO800 opvoeren.
Voor een foto waar geen bewegingsonscherpte in zit, moet je de stelregel hanteren dan de minimale sluitertijd gelijk moet zijn aan 1/brandpuntsafstand. Als je deze foto hebt gemaakt met een 50mm lens, dan moet de sluitertijd dus minimaal 1/50sec zijn (dus niet langer om bewegingsonscherpte te voorkomen).
De scherptediepte is van een paar factoren afhankelijk, waaronder de afstand tot je onderwerp.
Hier vind je een tool waarmee je wat kunt spelen. Door iets meer afstand te nemen vergroot je ook de scherptediepte. Je kunt vervolgens in Photoshop de foto wat bijsnijden.
UPDATE: Door je foto vervolgens bij te snijden neemt de scherpte doordat je het beeld vergoot bij gelijkblijvende kijkafstand iets af.Succes!