Wat betreft je vraag Daniel.
In de foto wek je een soort van suggestie dat het hard regent.
De 1ste reactie van Xafke lijkt me, met mijn wat amateuristische psychologische kennis, een heel natuurlijke.
De suggestie wordt teniet gedaan doordat die niet op je model herhaald wordt en daardoor geen realistische indruk wekt.
Nu kun je dat op meerdere manieren beschouwen.
De maker van het beeld miste creativiteit in het bedenken van een oplossing in de vorm van gieter/tuinslang.
De maker heeft net een Suske en Wiske gelezen waarin waarin de eigenaar van een herberg een truc uithaalt met water en gaten in de dakgoot.
De maker mist de vaardigheden en of de tijd om de suggestie te perfectioneren.
.....
Bedenkingen die allemaal aansluiten op de eerste indruk van gemis aan realiteit.
Een andere benadering, die minder voor de hand ligt, is dat de maker een trucje met je uithaalt. Hij laat de imperfectie van de suggestie botsen met de perfectie van de rest van het beeld. Dat geeft bewust verwarring en verbazing.
De foto schuurt aan tegen het magisch-realisme maar geeft daarvoor in mijn ogen net te weinig verwarring, verbazing of verwondering.
Persoonlijk vind ik het wel humor hebben maar snap ieder ander die iets van gemis voelt.
Niemand kijkt naar deze foto zonder er expliciet iets van te vinden.
Het vergelijk met vogelfotografie vind ik verder niet zo relevant en is misschien ook wel op dit forum contraproductief.
** Waar “is” geschreven is moet meestal “ik vind” gelezen worden. **