Toch maar een reactie op jouw post AJL.

Bij sportfotografie, flora- en faunafotografie, architectuur, podium, landschappen en bijvoorbeeld straatfotografie, moet je vaak de situatie nemen zoals die is. Je bent daar zeer beperkt, niet of nauwelijks in staat om met behulp van extra lampen, reflectoren, MUA's of aanwijzingen richting je onderwerp het beeld te beinvloeden.
Bij portretfotografie en bijvoorbeeld productfotografie ben je daarentegen juist wel in staat om alle variabelen helemaal naar jouw eigen hand zetten. Het heeft dan ook niks met mierenziften te maken, maar alles met het beoordelen van de foto.
Ik vind helemaal niks verkeerds aan experimenteren. Zonder experimenteren zul je alleen maar dezelfde beelden blijven maken. Juist door te experimenteren kun je tot nieuwe verrassende mooie beelden komen. Je zult wel moeten accepteren dat de route er naartoe niet altijd over rozen zal lopen en mogelijk bereik je helemaal nooit je doel... Met andere woorden: het kan gebeuren dat de foto's gemaakt tijdens die experimentele fase niet bij iedereen in de smaak zullen vallen of altijd als mooi zullen worden ervaren. Daarbij snap ik je opmerking over DD (Daniel Doyen ?) helemaal niet. Hoe kom je erbij dat iedereen zijn foto's en foto-experimenten allemaal mooi vind?
Om ook nog even te reageren op je laatste zin: ik heb eerlijk gezegd geen idee waarom al die anderen (zoals Peter Nackaert) hebben besloten om hier niet meer te posten. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat men niet meer post om dezelfde reden: men krijgt kritisch commentaar daar waar men liever likes had ontvangen. Zoals Fotosmurf het al heeft aangegven, als je alleen maar likes wilt hebben op alles wat je post, dan kun je veel beter een Facebook account openen. Ongetwijfeld heeft Xafke die ook.