@Matthijs, dat is inderdaad een heel goede vraag. Niet zozeer wat mijn persoonlijke smaak is, maar wel wat dan de ingedienten zouden kunnen zijn voor een goede landschapsfoto. Ik denk niet dat ik op dat gebied voldoende expertise heb om daar een zinvolle beschouwing over te houden, eerlijk gezegd. Maar omdat je ernaar vraagt toch even mijn gedachtes, en die zijn niet zozeer over landschapsfotografie als wel over fotografie in zijn algemeenheid.
Ik kan daar een lange beschouwing over houden maar laat ik het kort houden. voor mij draait het om:
- originaliteit (retemoeilijk want miljarden foto's op internet)
- kwaliteit (een goede techniek is een genot om te aanschouwen)
- urgentie (een onderwerp belangrijk maken om gezien te worden)
Ik laat schoonheid weg want dat zit vind ik verweven in de vorige punten en is bovendien sterk smaakafhankelijk. Alledrie genoemde punten zijn voor amateurfotografen lastig omdat er normaal gesproken erg veel tijd en soms ook geld voor nodig is.
Als het gaat over landschapsfotografie lijken me alledrie deze punten de moeite van het overdenken waard. Waarschijnlijk heb je bij de eerste twee punten al een hoop gedachtes. Bij het derde punt kan ik me allerlei milieu- en klimaatgerelateerde dingen voorstellen.
Toch nog een lang verhaal. Maar bottomline: het gaat volgens mij niet om het gouden uurtje, een molen, een hekje, kleur of zwartwit. Was het maar zo simpel