De eerste LP van Rainbow dateert van 1975.....Ritchie Blackmore had Deep Purple verlaten en Rainbow opgericht.
Ik ben samen met mijn vrouw in 2016 nog naar een concert van Rainbow in Duitsland geweest, bij De Freilichtbühne Loreley.
Blackmore is nog het enige lid dat nog in Rainbow speelt, de rest van de bandleden uit de periode 1975-1997 spelen niet meer in Rainbow en in die tussentijd had Rainbow al best wel wat verschillende bandleden gehad.
Blackmore is na 1997 een ander project begonnen, Blackmore's Night, waarin z'n vrouw zingt en die maken hele andere muziek(soort van minstreel muziek) dan Rainbow en Deep Purple, niet echt mijn smaak, maar er zit af en toe wel een mooi nummer tussen.
Vanaf 2016 speelt Ritchie ook af en toe weer Rainbow en Deep Purlpe nummers met bandleden van Blackmore's Night en een andere zanger, die dezelfde voornaam heeft als Ronnie James Dio en ook zijn stem komt redelijk in de buurt.
De band treedt dan op onder de naam Rainbow, dus eigenlijk bestaat het nog steeds, maar in een 'iets' andere bezetting.
Blackmore is inmiddels ook al 74 jaar oud, ik vind het toch al knap dat je dan nog zo rocknummers kunt spelen.
Maar het gaat hier eigenlijk om 'Friends of Rock Reunited' en die kunnen er ook wat van.