Onbeantwoorde berichten | Actieve onderwerpen
►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.
►Nestfotografie is niet toegestaan!
Auteur |
Wandelen |
janjan33
|
Wandelen Geplaatst: 19 dec 2019 11:34 |
|
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
|
@Frans Mijn conclusie is dat het tijdens de opname is ontstaan. De laatst geplaatste foto geeft (volgens mij ) aan dat er geen sprake is front of backfocus. Er was geen sprake van onderbelichten. Door te croppen neemt de scherpte iets af.
|
|
Omhoog |
|
 |
Frans
|
Wandelen Geplaatst: 19 dec 2019 12:36 |
|
|
Kijk zo kom je ergens voor je zelf.
Je laatste zin zou ik zelf anders geformuleerd hebben.
Door te croppen neemt de scherpte af.
De mate waarin de scherpte afneemt is afhankelijk van de mate van croppen.
Er vanuit gaande dat een duif ongeveer 35 cm. hoog is heb je in deze foto een (1 dimensionale) crop van factor 1,75 - 2 toegepast. Dat geeft in dit geval in mijn ogen een forse afname van de scherpte. Aanvaardbaar? Dat hangt af van de emotionele waarde van de foto. Voor een duif op een balk lijkt mij die niet echt hoog.
|
|
Omhoog |
|
 |
janjan33
|
Wandelen Geplaatst: 19 dec 2019 14:59 |
|
|
@Frans bedankt voor je antwoord. De afname van de scherpte door croppen begrijp ik. De getallen "een duif ongeveer 35cm" en "een 1 dimensionale crop van 1,75-2 echter" nog niet.
|
|
Omhoog |
|
 |
rbwadden
|
Wandelen Geplaatst: 19 dec 2019 19:05 |
|
Bezwaar bewerken: Ja
|
Je vertelde dat je de foto nauwelijks gecropt hebt. Dus bovenstaand zou niet mijn conclusie zijn. Een foto in RAW uit de camera moet voor mij een basis scherpte (en dan bedoel ik een hele goede scherpte) hebben. Al je foto's laten onscherpte zien met al je lenzen. Voor mij is de conclusie dat (als het niet aan de fotograaf ligt) het aan het materiaal ligt. Dat zou ik onderzoeken. Is je Nikon body ok? Kun je je lenzen testen op een andere body? Desnoods een body huren? Of kun je een lens van een ander testen op jouw Nikon body?
|
|
Omhoog |
|
 |