Als gepassioneerd Kalkgraslandliefhebber heb ik ook een voorliefde voor exotische Orchideeën.
Maar wel de soorten die wat gemakkelijker zijn.
De fout die in veel gevallen gemaakt wordt, is "te goed" voor de kamerplant te willen zijn.
Bedenk dat bloeien en zaad vormen een overlevingsdrang is, welke vooral opduikt als de omstandigheden er om vragen. Een plant te weelderig verzorgen in elk jaargetijde zal de bloei vaak doen overslaan.
Genoemde mini Cymbidium die in de niet-bloeifase uitziet als een pol grote grassprieten heb ik al 35 jaar en ze bloeit ieder jaar opnieuw, soms wel met 4 of 5 bloeistengels.
Dit jaar was er slechts 1 bloeistengel, maar die heeft wel meer dan 20 aparte bloemen.
Ieder jaar is het wel een gevecht met bladluizen.
Omdat ik tegen o.a. het gebruik van chemische bestrijdingsmiddelen ben, vond ik een bondgenootschap met een LHBtje. Deze heeft vanaf de Kerst op de plant vertoefd en is er nog steeds. De bladluizenplaag is achterwege gebleven.
Getoonde opname is zonder statief en met behulp van het aanwezig natuurlijk licht in de huiskamer gemaakt.
De huidige situatie en mijn bezordheid hiervoor(dubbele risicopatiënt boven de 60) zorgen dat ik voorlopig qua fotografie wat achterblijf.