Jullie ook nog bedankt.
@ArtenCo, voor mij is iets overbelicht als het wit uitgebeten is en er daardoor geen detail meer in zit en er ook niet meer in te krijgen is, dus ik denk ook dat we een andere mening over overbelicht hebben.
Maar de enige manier om het te controleren is volgens mij in een bewerkingsprogramma zoals PS en dan kan op de manier zoals ik het nu heb laten zien, maar ook in levels kun je het testen, of door de kleurenpipet erop te zetten en te checken of het bij alle 3 de kleuren 255 aangeeft, als dat zo is dan is het overbelicht.
De verschillende beeldschermen en hun verschillende afstellingen maken ook dat we niet hetzelfde zien als we een foto bekijken, alleen als die beeldschermen heel goed gekalibreerd zijn komt het beeld redelijk overeen.
Ik zie hier op mijn beeldscherm op bij de verkleinde foto ook niet veel detail, maar er zijn ook niet heel veel foto's van IJsvogels te vinden waarin je wel veel detail ziet in dat stukje wit in de hals, ik denk dat het te maken heeft met de structuur van die veertjes en de lichtval erop.
Maar daardoor is iets nog niet direct overbelicht in mijn ogen.
Als ik een foto heb waarbij er echt delen overbelicht zijn dan gaat ie meest de prullenbak in, of de foto moet voor de rest wel erg heel speciaal zijn....gelukkig heb ik bijna nooit overbelichting en als het wel heel lichtjes zo is dan pak ik de RAW erbij en kan ik het meest nog wel goed krijgen.

O ja, de foto waarbij ik hierboven het schuifje van de helderheid helemaal naar links heb getrokken is gewoon de frissere update die hier bovenaan staat, dus de bewerkte verkleinde foto.