Jullie ook nog bedankt.
@Hermanus, over wat nu wel en wat nu niet een gemanipuleerde foto is daar zijn de meningen nogal over verdeeld....een bewuste stack van bijvoorbeeld 200 foto's(van een insect dat heel groot in beeld is) is dan geen manipulatie en een stack van 2 foto's is dat dan wel?
Ik vind zelf van niet, de omstandigheden blijven zoals ze waren, heel veel verandert er niet, geen andere achtergronden, of dingen erbij geplaatst.
Ook dat is eigenlijk een beetje krom, als je dingen erbij plaatst dan manipuleer je een foto, maar als je dingen een soppie geeft dan weer niet, eigenlijk zijn het dan beiden manipulaties.
Maar omdat veel mensen dingen een soppie geven en niet veel mensen dingen erbij plaatsen is dat laatste wel een manipulatie?
Zoals gezegd zijn de meningen daarover erg verdeeld, je hebt zelfs mensen die het aanpassen van kleuren, contrast, helderheid, enz. al manipuleren vinden, nu kun je je kleuren ook heel overdreven aanpassen natuurlijk en dan kom je soms wel tot een manipulatie....althans, in mijn ogen dan.
Eigenlijk is het aanpassen van een kleurenfoto naar een z/w dan ook een manipulatie en zo kun je natuurlijk nog wel een poosje doorgaan.
Ik doe dit wel soms(niet heel vaak)......als ik een achtergrond met een kleiner diafragma te aanwezig vind dan pak ik een groter diafragma, maar omdat dan soms het scherptebereik op m'n onderwerp te kort schiet maak ik meerdere foto's met het scherptepunt elke keer op een andere plek op het onderwerp.
Over de achterkant ga ik wel met je mee, komt ook omdat die ook onscherp is, maar ik heb denk geen foto waarop die wel echt scherp is.