Het is 21 jul 2025 23:02

Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Nestfotografie is niet toegestaan!

Auteur ...Fly-by...
 ...Fly-by...
BerichtGeplaatst: 29 okt 2020 11:35 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
@Henry, natuurlijk staan er zat foto's op het forum van IJsvogels met een andere kleur achtergrond, maar Peter en ik bedoelen alleen de foto's die tijdens deze workshop gemaakt zijn, kijk de andere foto's van Bert van deze workshop en de foto's van darkshooter11, die hier ook geweest is of misschien wel degene is die de workshops organiseert, er maar op na.....bijna allemaal met dezelfde kleur achtergrond.

IJsvogels hebben de neiging om heel vaak op dezelfde plekjes te gaan jagen, als je eenmaal zo'n plekje weet kun je daar, uit het zicht van de IJsvogel, afwachten totdat ie komt.....kan wat langer of korter duren, maar je kunt er zo goed als zeker van zijn dat ie komt.
Hier hebben ze waarschijnlijk een soort van glazen bak/aquarium onder water 'verstopt' en daar gaan dan de visjes in, zodoende weet je al ongeveer waar de IJsvogel gaat duiken en kun je daar op scherpstellen. :)

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 ...Fly-by...
BerichtGeplaatst: 29 okt 2020 11:46 
Lid

Volgens mij is de plaat geschoten in een vogelhut bij Glen Vermeersch in België.
Daar heb je een optie om met de achtergrond te spelen.
Maar ik kan het het mis hebben.
Overigens een prachtige opname die zeker deze TC helemaal verdiend!
Gefeliciteerd Bert! :chapeau :chapeau

...Fly-by...
BerichtGeplaatst: 29 okt 2020 13:41 
Lid
Fotografie

@Ron: Ik denk niet dat er een aquarium is aangelegd waar de visjes in zwemmen. Ik denk dat de condities van het watertje gewoon goed zijn waardoor er kleine visjes zwemmen. Wellicht bevinden zich in de achtergrond bomen/struiken die opvallend oranje kleuren in bijvoorbeeld de herfst. Dat je de achtergrond kunt beïnvloeden met achtergronddoeken o.i.d., daar geloof ik eerlijk gezegd niet in bij natuurfotografie. Uiteraard wel als je aan de slag gaat met een macrolens, maar niet met een telelens. Ik zie in de fotoserie op de site van Glenn ook een uil met die geweldige oranje achtergrond, dus wellicht is deze ijsvogel ook in die buurt geschoten. Al met al: ik ben benieuwd naar de reactie van Bert. Hij zal onze discussie vast en zeker lezen.

...Fly-by...
BerichtGeplaatst: 29 okt 2020 14:08 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
Perfectie van de bovenste plank

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
 ...Fly-by...
BerichtGeplaatst: 29 okt 2020 16:44 
Moderator
Fotografie

@Henry, ik denk ook niet dat het achtergronddoeken of zo zijn, maar ben benieuwd naar wat de geel/oranje achtergrond wel veroorzaakt.

Die bak verstoppen ze onder water, zodat je weet waar het beestje ongeveer in het water duikt, want anders is het niet te doen om ze goed voor je lens te krijgen, zo snel als dat dat gaat, fractie van seconde werk.
En zo weet je ook zeker dat de IJsvogel het visje ziet, altijd op hetzelfde punt, dus dan hoef je ook niet al te lang te wachten als ie op z'n 'jaagplekje' zit.
Het kan natuurlijk weleens wat langer duren voordat ie gaat jagen als ie z'n buikje al vol heeft, maar als ie dan eenmaal gaat duurt het dus niet al te lang voordat ie een prooi ziet. ;)

...Fly-by...
BerichtGeplaatst: 29 okt 2020 17:42 
Lid
Fotografie

Het is weer een schoonheid, proficiat met je TC :proost

...Fly-by...
BerichtGeplaatst: 29 okt 2020 18:29 
Lid
Fotografie

Ron62 schreef:
...Die bak verstoppen ze onder water, zodat je weet waar het beestje ongeveer in het water duikt...

Echt? Jeetje, wat er allemaal niet wordt gedaan... :shock

...Fly-by...
BerichtGeplaatst: 29 okt 2020 18:39 
Moderator
Fotografie

Jep, laatste keer dat ik in een fotohut was hadden ze ook zo'n bak in het water, maar die was daar meer geplaatst om de IJsvogel op de tak die erboven hing te laten plaatsnemen en niet ergens anders.
Je zag de bak ook duidelijk liggen in het water, de randen staken er een stukje bovenuit, maar zoals gezegd was dat niet om het duiken te fotograferen, dus dan maakt het niet uit.
Dat zal bij deze actie foto's van Bert niet zo zijn, die bak mag je niet zien natuurlijk, ik hoorde dat er dan een takje of zo uit het water steekt waar je op scherp kunt stellen en in de buurt van dat takje zal ie dan ook naar alle waarschijnlijkheid het water induiken.....takje kun je later eventueel een sopje geven. ;)

...Fly-by...
BerichtGeplaatst: 29 okt 2020 19:07 
Lid

Bijzonder mooie foto, gefeliciteerd met je TC.

...Fly-by...
BerichtGeplaatst: 29 okt 2020 22:21 
Lid
Fotografie

Ha die Ron, Peter, Henry en anderen,
jeetje wat een stapel reacties en aannames, heb dit aandachtig gelezen. Leuk dat er best wat magie rond "the making of" van deze serie ligt. Ik heb bij een eerdere foto al wat uitleg gegeven, maar uit respect voor de beheerder van dit stekkie (noemde hem eerder Wim de ijsvogelman) kan ik er niet te veel over vertellen. Weet nog wel dat ik eerst 3 en een half uur in dat koude hutje heb zitten wachten. Ben best wel wachten in een hut gewend, maar 3.5 uur helemaal niets is niet erg inspirerend. Ben toch blijven zitten en superblij met de resultaten. De oranje sfeer is een keuze van de beheerder en mede bepaald door de plaatsing van mijn camera bij de plas.
Ron, er is geen takje wat weggeshopt moet worden, maar een groot ingesteld scherptediepte is wel gewenst om meer kans te hebben dat de ijsvogel binnen je bereik duikt. Maar het blijft gewoon natuur, de ijsvogel hoeft niet te komen en dook eerst een paar keer aan de andere kant van de hut. Heb al met al van die hele dag nog niet eens 1 minuut echt gefotografeerd, alles gaat supersnel qua komen, duiken en weer gaan. Al met al (achteraf) een erg leuk avontuur, waarvan de magie (ook op verzoek van de beheerder) een beetje moet blijven. Bedankt voor de vele reacties. :) Gr, Bert

...Fly-by...
BerichtGeplaatst: 29 okt 2020 22:23 
Moderator
Fotografie

:up

...Fly-by...
BerichtGeplaatst: 29 okt 2020 23:50 
Lid
Fotografie

Dus toch een bedrijfsgeheim en had Peter dit toch goed aangevoeld.

...en inmiddels heb ik het vorig topic wat beter gelezen en is mij wel duidelijk waar de magie vandaan komt.

...Fly-by...
BerichtGeplaatst: 30 okt 2020 02:43 
Moderator
Fotografie

Ok, dan is dit waarschijnlijk weer een andere locatie als waar een andere fotomaat van mij geweest is, daar hadden ze namelijk wel een stokje in het water staan. :)

Ik snap alleen dat magie/geheimzinnige gedoe nooit zo, maar ik zal niet verder vragen. :rof ;)

...Fly-by...
BerichtGeplaatst: 30 okt 2020 11:14 
Lid
Fotografie

Ron, het onderscheid je wel van de grote massa als je iets te verkopen/verhuren hebt.

Er zijn hier op het forum genoeg mensen die de fotografiekennis gratis weggeven via hulp/tips. Er zijn er ook genoeg die er geld voor vragen (En ja, dat mag. En ja, ik ga geen namen noemen). Zij geven die kennis die je via hun workshops kunt krijgen ook niet zomaar weg.

...Fly-by...
BerichtGeplaatst: 30 okt 2020 11:48 
Moderator
Fotografie

Het is hun goed recht hoor Henry, maar helemaal geheim houdt je het toch nooit.....zoals gezegd is er in ieder geval ook al één ander stekje dan dit waar je ongeveer zo'n zelfde soort workshop kunt doen.

...Fly-by...
BerichtGeplaatst: 30 okt 2020 18:03 
Lid
Fotografie

Henry schreef:
...en inmiddels heb ik het vorig topic wat beter gelezen en is mij wel duidelijk waar de magie vandaan komt.

Vandaag mijn theorie via een testje in de praktijk bevestigd gekregen (niet met een ijsvogeltje trouwens). Mijn eerdere opmerking/aanname over het gouden uurtje hadden gekund, maar zijn hier niet van toepassing. Ik vind het fijn om te lezen dat deze foto's niet gemaakt zijn met een verstopt aquarium in het water waarin kleine visjes voor de ijsvogel zijn gestopt, maar dat het hier om 1 van de natuurlijke jachtgebieden gaat van dit ijsvogeltje.

...Fly-by...
BerichtGeplaatst: 31 okt 2020 00:15 
Lid

Prachtige foto en gefeliciteerd met je tc

...Fly-by...
BerichtGeplaatst: 31 okt 2020 07:58 
Lid
Fotografie

Vind hem prachtig......heb al redelijk veel snelle rakkers (eekhoorns) op plaat gezet maar deze is voor mij nog te hoog gegrepen...... :chapeau

...Fly-by...
BerichtGeplaatst: 31 okt 2020 20:36 
Lid
Fotografie

Zo dan. Top.

...Fly-by...
BerichtGeplaatst: 17 nov 2020 22:31 
Lid
Fotografie

effe wat minder op dit forum geweest de laatste weken, maar iedereen nog bedankt voor de reacties (en commentaren)... :up
Gr, Bert

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende