Het is 20 mei 2025 23:36

Ga naar pagina 1, 2  Volgende

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur Koolblad met dauwdruppels
 Koolblad met dauwdruppels
BerichtGeplaatst: 27 nov 2020 20:26 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Fotografie

Vanmiddag na mijn werk ben ik er op uit gegaan met mijn nieuwe camera. Dit was na drie uur en het was grijs en donker. Geen enkele foto vond ik waard om te bewaren. Deze maakte ik voor ik weg ging, van een koolblad in de voortuin. Omdat ik me heb voorgenomen dat ik foto’s ga plaatsen om van de reacties te leren ga ik toch proberen voorlopig elke dag een foto te plaatsen.
Deze is Nikon d5600, 40 mm, f5, 1/30s.

Fotografie

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 27 nov 2020 20:49 
Lid

Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Allereerst welkom! De foto laat ik voor wat het is want het is je eerste foto met de nieuwe camera. Je had slecht licht zeg je en dat laat zich vertalen door een lange sluitertijd. Want je hebt je camera ingesteld met ISO100 en je gebruikte de A-stand en koos voor f5.0 met de standaard kit-lens 18-55mm. In je camera kun je ISO auto instellen met een instelbaar maximum. Ik heb op mijn Nikon camera ingesteld dat het niet hoger kan dan ISO1600. Je camera ziet dat het donker is en gaat het compenseren. Je camera zou meer ISO gepakt hebben waardoor je sluitertijd een betere waarde had gekregen. Gevolg is dan dat je minder bewegingsonscherpte krijgt.

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 27 nov 2020 20:59 
Lid
Fotografie

Oké, dank je wel! Nou, hij stond wel op manueel. Ehm, tenminste dat dacht ik maar nu ga ik twijfelen. :) Ik wil het handmatig fotograferen onder de knie krijgen. Kan ik beter een hoger diafragma nemen en dan een veel hogere iso?

BerichtGeplaatst: 27 nov 2020 21:05 
Lid

Je hebt gelijk met de M-stand.
Ik ben een luie plaatjesmaker en ik gebruik alleen de A en de S stand. Als ik stilstaande objecten wil fotograferen kies ik bij A het diafragma. Bij het fotograferen van bewegende objecten gebruik ik de S en stel ik de sluitertijd in. De camera doet de rest. Soms kies ik de M stand.
Als je de M stand wilt gebruiken in bovenstaande foto dan zou ik een hogere ISO hebben genomen en dan kun je je sluitertijd sneller maken.
Je zou je moeten verdiepen in de belichtingsdriehoek. Klik hier.

BerichtGeplaatst: 27 nov 2020 22:17 
Moderator
Fotografie

Ik volg rbwadden in zijn aanbevelingen. Je foto oogt niet helemaal scherp, het zou bewegingsonscherpte kunnen zijn en dus zou een iets snellere sluitertijd kunnen helpen. Je diafragma van f5 zorgt voor een redelijk beperkte scherptediepte, geen probleem bij een probeersel zoals je getoonde foto. Dus als je die f5 niet verandert en je de ISO-waarde verdubbelt, dan halveert je sluitertijd.

Op zich zeer loffelijk om in M te schieten, daar leer je veel van. Ikzelf ben nog luier dan rbwadden, ik schiet alleen in de A stand :D . Van wat ik hoor hebben de meeste fotografen een voorkeur voor half-automatisch, afhankelijk van hun onderwerpkeuze. Ook jij zult uiteindelijk wel merken wat je het prettigste vindt, dat hangt vooral af van je stijl van fotograferen. Zoals aangegeven, A voor statische onderwerpen en S voor bewegende onderwerpen. Afgaande op je eerste foto kom je bij A uit :) . Maar je leercurve zal het snelste omhoog gaan in M, dus je bent goed bezig :up

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
BerichtGeplaatst: 27 nov 2020 23:21 
Lid
Fotografie

De M-stand wordt (vind ik) zwaar overschat. Ik schiet voor 99,9% al mijn foto’s in de A-stand. De resterende 0,1% schiet ik in S of M.

Over de foto, het beeld spreekt mij wel aan. Ik zou alleen links iets meer wegsnijden.

BerichtGeplaatst: 28 nov 2020 00:46 
Lid
Fotografie

Dank jullie wel voor de feedback. En ook voor de link; ik vond het een interessant verhaal over die stops. Dan krijg je er toch meer een beeld bij. Dus morgen ga ik het nog eens proberen met die plant in mijn voortuin. Ik heb mijn oude statief van meer dan 30 jaar oud opgediept. Hij lijkt me nog in orde dus morgen ga ik dat ook eens proberen.
Nou ja, ik weet nog niet waar ik uit kom maar ik wil dit gewoon onder de knie krijgen. Zodat als ik die andere standen kies dat ik gewoon goed weet wat ik doe.
Hopelijk kan ik dan morgen in dit topic meer foto’s laten zien want dat mocht geloof ik.

BerichtGeplaatst: 28 nov 2020 00:52 
Moderator
Fotografie

Veel kijken en uitproberen is de beste manier om het te leren en af en toe een tip is natuurlijk ook mooi meegenomen.......gefeliciteerd met je TC! :good2

BerichtGeplaatst: 28 nov 2020 00:54 
Moderator
Fotografie

Ik maakte eerst m'n foto's altijd in de A-stand en nu met m'n nieuwe camera in de M-stand, maar ik heb nog wel de ISO op auto staan met een maximum.

BerichtGeplaatst: 28 nov 2020 01:09 
Lid
Fotografie

Gefeliciteerd met TC :upc

BerichtGeplaatst: 28 nov 2020 03:08 
Lid

Gefeliciteerd met de TC!! Gr. Hans.

BerichtGeplaatst: 28 nov 2020 05:32 
Lid
Fotografie

Er wordt vaak een regel gebruikt om bewegingsonscherpte te voorkomen , maar dat gaat niet altijd op dat de brandpunt afstand de minimale sluitertijd is .In jou geval bij deze foto 50 mm 1\50 sec maar het is beter om bij deze tijden een statief te gebruiken.

BerichtGeplaatst: 28 nov 2020 07:25 
Lid
Fotografie

:up
Je hebt al heel veel advies gekregen.
Als je er zo achterstaat ga je dit heel snel onder de knie krijgen.
Succes en proficiat !

BerichtGeplaatst: 28 nov 2020 09:06 
Lid
Fotografie

Een mooi begin met een TC en welkom bij ons forum ! Er is heel veel fotografie info op internet te vinden en een site waar je veel aan kan hebben is Digitalefotografietips.nl.
De afgelopen jaren veel tips van mede fotohobbyisten gehad en zeker op ons forum.
Gefeliciteeerd met je TC en veel hobby plezier.

BerichtGeplaatst: 28 nov 2020 09:41 
Lid
Fotografie

Leuke foto :up
Gefeliciteerd met de TC :)

BerichtGeplaatst: 28 nov 2020 10:10 
Lid

Carina H schreef:
Nou ja, ik weet nog niet waar ik uit kom maar ik wil dit gewoon onder de knie krijgen.
Waar je op uitkomt is een hoop kennis en dat je kan beredeneren waarom je de instellingen maakte om tot die foto te komen.
Je kan met de A of S of P stand ook bekijken welke instellingen je camera er bij pakt. En dit kun je nabootsen in de M stand en daarmee verder spelen. Hogere iso, lagere iso, ander diafragma, andere sluitertijd kiezen: wat levert het op qua beeld t.o.v de automatische instellingen die de camera had gekozen.

BerichtGeplaatst: 28 nov 2020 12:32 
Lid
Fotografie

Wat leuk, TC! :) Nogmaals dank jullie wel. Ik gs de reacties nog eens doorlezen. Ik ga straks in elk geval dat koolblad nog eens doen. Met statief.
Jammer dat het nog zo grijs is buiten. Maar misschien verandert dat nog.

BerichtGeplaatst: 28 nov 2020 13:22 
Lid
Fotografie

Gefeliciteerd met je TC. Persoonlijk vind ik het lovenswaardig dat je op de M-stand wilt leren werken. Het helpt je enorm om de belichtingsdriehoek te begrijpen. Als je dit goed doorhebt kun je veel bewuster keuzes maken in half-automaat. (A- of S- voorkeuze). gr. Harry

BerichtGeplaatst: 28 nov 2020 14:59 
Lid
Fotografie

Vandaag aan de slag gegaan met statief. Ik heb de iso op 100 gezet en het diafragma op 32 om maar zoveel scherptediepte te krijgen.
Maar nu wil ik nog een keer, ik denk morgen, foto's maken maar dan meer vanuit het perspectief van de eerste foto. Ik kan er nog maximaal drie in dit topic zetten zie ik.

De eerste foto is ongeknipt.

Fotografie

Deze is wat bijgesneden.

Fotografie

En dan nog deze twee:

Fotografie

Fotografie

BerichtGeplaatst: 28 nov 2020 15:12 
Moderator
Fotografie

Je kunt ook gewoon een nieuw topic aanmaken hoor, dat is wat logischer dan nieuwe foto's in een bestaand topic bijplaatsen. Je mag twee topics per dag plaatsen, dus dat lijkt me ruim voldoende.

Je diafragma van 32 zorgt voor een maximale scherptediepte, daarmee bereik je zelfs bij je huidige onderwerp (een blad van redelijk dichtbij gefotografeerd) een gelijkmatige scherpte over het hele beeld.

Echter, die scherpte zelf is lang niet optimaal wegens een fenomeen genaamd diffractie. Deze link is naar een aardige uitleg, even googelen levert vele van dit soort uitleg op. De meeste lenzen bereiken hun maximale scherpte rond f8.

Je bent van het experimenteren en uizoeken merk ik, dat is een hele goede instelling om verder te komen. Je zou om je eigen apparatuur te leren kennen van een vast onderwerp, dit blad bijvoorbeeld, opnamen kunnen maken op ieder diafragma. Het vergelijken van de resultaten zal je dan laten zien wat de gevolgen zijn van je instelling mbt scherpte en scherptediepte.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Ga naar pagina 1, 2  Volgende