Klopt hoor Frans, als je niet van de fotografie hoeft te leven, dan kun je ook met wat 'mindere' apparatuur je hobby beoefenen.
Maar toch proberen de meeste hobby fotografen ook om een zo mooi mogelijk beeld te maken en in sommige omstandigheden heb je daar toch iets duurdere apparatuur voor nodig.
Nou vind ik zo rond de €2000,- al een berg geld voor alleen een camera, dus camera's die meer dan €7000,- kosten.....
Ik bekijk het meest maar zo: je koopt een camera van €2000,- en na ongeveer 4 jaar koop je weer een nieuwe en hoop je nog ongeveer de helft voor de oude camera te kunnen krijgen, zo'n €1000,-.
Dan schrijf je dus ongeveer €1000,- af in 4 jaar tijd en dat is dan ongeveer €250,- per jaar.
Een jaar heeft ruim 50 weken, dus dat is ongeveer €5,- per week.
Lenzen heb je natuurlijk ook nodig, maar die schrijven veel minder snel af dan een camera en blijven dus langer meer geld waard, maar ook die lenzen kosten natuurlijk gewoon geld.
Laten we zeggen dat dat ook ongeveer €5,- per week is, het ligt er natuurlijk ook aan of je soms wat 2e hands lenzen koopt en hoelang je met je lenzen doet, 2e hands lenzen schrijven natuurlijk nog minder af, omdat 'de kop' daar al vanaf is.
Dan heb je natuurlijk nog wat geheugenkaartjes en een extra accu nodig en sommigen hebben ook nog allerhande flitsers en dat soort dingen, maar de meeste hobby fotografen hebben geen hele studio en zo.
Het voordeel tegenwoordig is het digitale, je hoeft geen rolletjes meer te kopen en het ook niet te laten ontwikkelen, dat scheelt aanzienlijk in de kosten.
Laat ik het zo zeggen.....er zijn hobby's die veel meer geld kosten, ik had in het verleden een leuke auto als hobby, nou daar kun je echt je euro's in kwijt.
Sommige mensen gaan een paar keer in de week naar de kroeg, of uit eten(nu natuurlijk niet door de corona

) en zijn dan ook al snel meer kwijt dan een paar tientjes, of 3 à 4 keer per jaar op vakantie.
Ik ben na m'n operatie gestopt met roken, dat scheelt ook al snel zo'n €1000,- per jaar.....kan ik mooi weer in de fotografie kwijt denk je dan, maar dan moet je het echt apart gaan leggen, want nu gaat het ongemerkt toch ook op.

Volgens mij ben ik een beetje afgedwaald nu.
Back on-topic maar weer, Peter....de vorige middenformaat van Fuji, die ik al noemde, was ook al niet zo groot las ik, dus als die nieuwe nog compacter is dan zijn ze echt op de goede weg.
Maar zoals gezegd is het inderdaad niet echt geschikt voor het fotograferen van vogels en/of dieren in het wild en is de camera al niet echt goedkoop, de lenzen zijn dat natuurlijk ook niet, want €3000,- voor een 110mm F/2 vind ik geen geintjes meer.
Deze Sony Alpha 1 heeft een 50MP sensor, dus daar kun je ook niet zomaar elke goedkope lens op schroeven....ja, het kan wel, maar dan haal je er niet uit wat erin zit.
Camera's met zoveel pixels hebben ook ook hele goede en dus ook dure lenzen nodig om tot de topkwaliteit te komen.
Ik blijf gewoon lekker dromen en voorlopig door fotograferen met deze A7III en dat is ook helemaal geen straf.