Het is 15 mei 2025 19:07

Auteur huntende lens bij een 2.0 extender
 huntende lens bij een 2.0 extender
BerichtGeplaatst: 25 jul 2009 00:11 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Hallo
Ik heb een Sigma 70-200 F2.8 die werkt prima, maar zodra ik de 2x converter er tussen zet gaat die als een gek hunten, veel of weinig licht het maakt weinig uit, en hij steld gewoon niet meer scherp.
Je zou denken kapot, maar er zijn een paar vreemde dingen!

Bij mijn 28-75mm F2.8 doet die het wel gewoon.
De 1.4x converter geeft dit probleem niet.
Als ik naast iemand sta met dezelfde combinatie alleen dan een sigma extender is dat probleem er bij de ander niet.
Het was eerst af en toe, en nu altijd!

Iemand enig idee wat er aan de hand is? En liever nog wat de oplossing is?

Alvast bedankt

Niels

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 25 jul 2009 01:24 
Lid
Fotografie

contactjes schoonmaken? heb wel vaker van dit probleem gehoord bij de 70-200 lens.. ik wilde deze extender ook kopen voor mijn sigma 70-200 maar twijfel nog omdat ik dit probleem al eerder ben tegen gekomen op forums. je hoord veel dat men handmatig moet scherpstellen.. wat eigenlijk niet hoord. je hebt wel de sigma converter er op zitten toch.. Ik heb nog niets gelezen over canon converter met daarop de sigma lens.. het is gewoon een verleng stuk dus zou gewoon moeten scherp stellen.

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 25 jul 2009 02:17 
Lid
Fotografie

Nee ik heb geen sigma converter. Om twee redenen. De sigma staat bekend om vaak onscherp te zijn, of te wel soft. En ze werken alleen op een sigma lens, dus werkt straks niet op mijn L lens. Canon heeft het zelfde probleem. Zonder dan de onscherpte. Ik heb de solligor, kenko, tamron, dg pro (allemaal dezelfde) deze is scherper, en net zo scherp getest als de canon en kan op alle lenzen waar een extender op kan. Mist alleen de water sealing die de canon wel heeft maar zowel mijn body als lens niet hebben. Dus eigenlijk de beste keuze als die het doet.
Hoe maak je de contacten het beste schoon, al vraag ik mij af of dat het is, de lens wordt veel gewisseld, en op de tamron werkt die wel, en de 1.4 werkt wel op de sigma, dus van beide werken de contacten wel.

BerichtGeplaatst: 25 jul 2009 03:06 
Lid
Fotografie

dan zou ik zeggen dat het probleem in de sigma lens zelf ligt of de communicatie die die doorgeeft aan de body dat ie op een of andere vage reden het niet meer goed kan verwerken.

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
BerichtGeplaatst: 25 jul 2009 08:25 
Lid

Bezwaar bewerken: Ja
ik denk eerder dat het aan je converter ligt, en niet aan je objectief Niels.

met mijn converter werkt mijn av iets langzamer (lochisch) maar ik kan wel goed scherpstellen (hij gaat zeker niet hunten)
onscherpte heb ik geen last van. en dat weet je :P

mijn converter heeft ook op een Canon (70-200 IS L 2.8) objectief gezeten (persoon via een ander forum) en dat werkte wel gewoon.
ze maken uiteraard een converter speciaal voor hun merk. daarom zal dat altijd iets beter werken dan een ander merk.

je 28-75mm F2.8 is een Tamron, en je schrijft zelf dat die 2x converter ook van Tamron is ;) (geen wonder dat hij het daar wel beter op doet.)

als je een converter zoekt moet je gewoon bij je eigen merk blijven (nog steeds mijn mening)

BerichtGeplaatst: 13 sep 2009 17:55 
Lid
Fotografie

Niels,

Hou er rekening mee dat je met een 2x converter 2 stops verlies, en er dan de kans bestaat dat je te weinig licht binnen krijg voor je AF!
En het is tevens zo dat het nog per lens uit maakt of AF werkt of niet. Ik zie het zelfde bij mijn Kenko 1.4x t.o.v mijn Sigma 2x. De 1.4 geeft met geen enkele lens problemen terwijl de Sigma 2x niet wil scherpstellen bij m'n Sigma 50-500mm.

Gideon

BerichtGeplaatst: 13 sep 2009 18:11 
Lid
Fotografie

Het ligt niet aan de stops wat wel weet ik niet. Een tijd terug deed die het weer niet om 15.00 in zuid frankrijk. Heb toen eerst mijn 1.4 daarop de 2x en daarop de 70-200 en wat denk jij hij stelde scherp, andersom dus eerst 2x en dan 1.4x deed die niet.

BerichtGeplaatst: 14 sep 2009 18:58 
Lid
Fotografie

Als het zo is dat hij het dan wel, dan weer niet doet zou ik zeggen dat het aan de converter ligt! Ik zou eens kijken of je het zelfde type eens van iemand kan lenen, en dan uitproberen met de lenzen die jij gebruik. Misschien dat je er dan achter kom wat de oorzaak is! Voor het zelfde is de converter kaduk, en jij maar blijven tobben.

Gideon

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp