Het is 18 jul 2025 09:09

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur Appel
 Appel
BerichtGeplaatst: 08 mei 2009 09:23 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Het volgende stuk van de fruitman ;) Heb een externe flitser te leen, dus ik ben wat aan het spelen geweest met de belichting. Iemand tips hoe dat je die witte vlekken voorkomt? Dit soort mij persoonlijk :blush

Fotografie
Efix 1/60 5.6 iso 400

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Appel
BerichtGeplaatst: 08 mei 2009 09:41 
Lid
Fotografie

Vind de scherpte niet zo mooi liggen :blush
Probeer het flitslicht niet rechtstreeks op je onderwerp te laten vallen maar via via dat voorkomt grotendeels witte overbelichte plekken

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Appel
BerichtGeplaatst: 08 mei 2009 14:05 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Ik vind de scherpte goed vwb flitslicht advies van Gotchas opvolgen. Het mooiste blijft toch nmm natuurlijk licht

Appel
BerichtGeplaatst: 08 mei 2009 15:23 
Lid
Fotografie

Thanks! Dat zijn adviesen waar ik iets mee kan :) Scherpte mag idd wat groter, maar kreeg op het moment vooral het probleem van die vlekken niet opgelost. Ik ga er mee aan de slag, bedankt voor jullie hulp.

Foto's volgen wel weer ;)

Appel
BerichtGeplaatst: 14 jul 2009 10:59 
Lid
Fotografie

Dit topic is weer even geleden, maar toch wil ik je een tip niet onthouden. Je kunt ook overwegen om voor dit soort werk heel eenvoudig een mini-studiootje te maken. Dan ga je niet flitsen, maar je werkt in een lichtbak. Zo'n opbouw is heel eenvoudig te realiseren met een goedkope opbergbak en aan weerszijden een bouwlamp. Op het internet heb ik ooit deze opstelling gezien (en nagebouwd). Dit komt van een Belgisch fotoforum. KLIK

Zelf ben ik bezig met met een foto opdracht om beeldjes te fotograferen. Daarbij gebruik ik ook de lichtbak. Hier een voorbeeld van zo'n foto. Ik hoop dat je iets aan deze tip hebt! :)

Appel
BerichtGeplaatst: 25 jul 2009 21:41 
Lid

Ik probeer ook al een tijdje om zo'n mooie zwarte achtergrond te krijgen, maar het lukt me steeds maar niet :( Ik gebruik dan een zwarte plank als achtergrond, en een bureau lampje. Maar steeds krijg ik dan dat of het onderwerp niet de goede kleur krijgt of dat de achtergrond niet mooi zwart word... Hoe heb je dat gedaan?

Appel
BerichtGeplaatst: 26 jul 2009 07:42 
Lid
Fotografie

Hoi Evy, dat kun je op verschillende manieren doen. Wellicht weet je de dingen al die ik in de tip verwerk, maar ik zal toch aangeven hoe ik te werk zou gaan.

Je kunt er ten eerste voor zorgen dat de instellingen tijdens het fotograferen al goed zijn. Een camera kan - in tegenstelling tot ons oog - niet automatisch de verschillende soorten kleuren licht onderkennen/herkennen. Ons menselijk ook "ziet" licht als wit, terwijl er toch heel veel verschil zit in kleurtemperatuur van bijvoorbeeld daglicht, tl-lampen, gloeilampen, etc.

Uit wat je in je post schrijft, heb ik het vermoeden dat dit speelde bij jou. En dat in feite de witbalans niet goed is ingesteld. Wat je kunt doen, is de witbalans handmatig instellen. Dat betekent dat je in het licht dat je gebruikt, via een wit oppervlak (wit A4-tje is goed) je camera in feite instelt op het feit dat wit in die lichtomstandigheden ook wit is. In de handleiding bij je camera kun je zien hoe je aan de hand van een wit oppervlak je witbalans handmatig instelt. Als het goed is, zul je zien dat de kleuren er beter uit gaan zien!
Overigens zou ik altijd in RAW fotograferen, want daar is de witbalans achteraf nog van in te stellen.

Op de bovenstaande manier maak je de instellingen al zo goed mogelijk tijdens het fotograferen. Wat je ook kunt doen voor een zwarte achtergrond is dat je je voorwerp fotografeert met een achtergrond die sterk afwijkt van het onderwerp. In de nabewerking kun je dan heel gemakkelijk de achtergrond selecteren en de kleur van de achtergrond vervangen door zwart. En uiteraard kun je een combinatie van beide methoden toepassen. :)

Appel
BerichtGeplaatst: 26 jul 2009 13:41 
Lid

Wow super bedankt! Ik snap het helemaal nu :) Ik had het al een paar keer op internet gezocht maar kon toch niet helemaal het antwoord vinden. Ik had inderdaad wel door dat het licht van mijn lampje behoorlijk geel was, maar had geen idee hoe ik dat nou moest oplossen. Maar nu weet ik dat wel :)

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp