Citaat:
Ik ben het er niet mee eens dat als je het geld hebt om voor een XXXD te gaan.
De 40D heeft meer dan alleen iso. ZO kun je de wb handmatig instellen, en zit er spot belichtings meter op! Maar in de basis kun je met zo wel een 450D als een 40D goede foto's maken! Alleen zul je ooit op een bepaald moment je grenzen met de 450D bereiken, en met de 40D zal dat langer duren. als het je wat betreft budget niet uitmaakt dan zou ik voor de 40D gaan. Ik heb geen ervaring met beide camera's maar wat ik er over gelezen heb, is het verschil niet bijster groot tussen de 50D en de 40D.
oke dus toekomstgericht kom ik beter uit met de 40d. dan zou het voor mij dus ook niet zo moeilijk meer zijn. dan zou het gewoon een 40d worden, tenminste als het verschil tussen de 50d en de 40d idd klein is.
Citaat:
Over lenzen... er zijn vele mogelijkheden, en voor ieder doel een andere lens.. de tamron is die ik noem is goed scherp, maar wel traag.. dat is afwegen.
een korte uitleg over lenzen, je diafragma is de opening van de lens, deze stel je in op je camera tegenwoordig en dan steld die dat diafragma in op je lens! Een camera met een 2.8 diafragma staat verder open dan een 5.6 lens. alleen op 2.8 is de ruimte die scherp is zeer beperkt,, waardoor 1 punt op je foto scherp is, alles daar achter direct niet meer... wat heb je er dan aan?? nou het volgende, je camera gebruikt contrast om scherp te stellen, hoe meer licht hoe meer contrast dus hoe verder open hoe makkelijker hij scherp steld...
wow dit gaat opeens wel heel erg snel! oke, na het 2 x gelezen te hebben denk ik dat ik het wel ongeveer snap

. jij noemt hier de voordelen en nadelen van een grote opening maar wat zijn dan de voor en nadelen van een kleine. je zegt ook dat die tamron traag is. maar wat is traag. en als ik die niet zou kiezen welke zou ik dan moeten nemen.
Citaat:
Een 1.4 extender verlengd je lens met 1.4x Dus je 300mm wordt dan een 430 mm (uit mijn hoofd) Voor vogels prettig, wel snoept die ook 1 stop weg, dus een 2.8 lens wordt een F4 lens. een 5.6 lens wordt een 6.3. Echter Canon (en denk ook de andere merken) geven aan boven de 5.6 niet meer scherp te kunnen stellen. Om die reden werkt de extender op de 70-300 alleen bij heel veel licht, dan is er namelijk toch genoeg contrast! Ik zal die extender niet als eerste kopen...
Let er bij lenzen op dat ze vaak niet mooi scherp zijn op de uiterste, dus een F2.8 lens is op 2.8 vaak niet zo mooi scherp, en dan is meer diafragma prettig, zoals F8 of zo. Echter is dat afhankelijk van je sluitertijd. want F2,8 geeft een sneller sluitertijd dan F20 want je knijpt licht uit je lens.
hieruit begrijp ik dat een extender het zoomberijk vergroot. oke maar als ik zo op internet kijk dan heb ik eerst aan 200/300 wel genoeg. dit kan ik dus (zoals jij eigenlijk ook al zij) later als upgrade er bij kopen maar is nu nog niet echt nodig.
Citaat:
Een grip, is een batterijhouder die je onder je camera maakt, hier kunnen in de regel 2 accu's in. Hierdoor kun je veel langer mee gaan! Het wordt een grip genoemd omdat het vaak er voorzorgt dat je de camera makkelijk kan gebruiken in portret stand! Want dan heb je ook knoppen aan de zijkant. Ander voordeel is dat je camera groter en iets zwaarder wordt, hierdoor komt die met zware lenzen beter in evenwicht, maar zeker bij mannen die vaak wat groter handen hebben, ligt die ook lekkerder in de hand!
oke dit klinkt wel handig (niet dat ik van plan ben veel port te gaan maken). maar naar wat voor een prijs moet ik dan gaan kijken. en is het dan zo dat je 2 accu's kan hebben of dat je 2 extra accu's kan hebben.
Citaat:
Wellicht is dit setje leuk om te beginnen?
http://www.digitalwarehouse.nl/sony-dsl ... !!!3818!NL
als ik kijk naar die prijs (500 voor een camera + 2 lenzen)kan ik hier lang niet het resultaat mee krijgen als met een 450d/40d met 2 aardige/goede lenzen. en aangezien ik van toekomstgericht houd. denk ik dat ik dan toch liever voor de 40d ga (en anders misschien toch nog-als dat te duur word-voor een 450d).