Het is 24 mei 2025 08:49

Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur Spring in 't veld
 Spring in 't veld
BerichtGeplaatst: 11 jun 2021 09:57 
Lid
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Begrijp ik het goed dat de beweging van de gordijnen horizontaal is?

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Spring in 't veld
BerichtGeplaatst: 11 jun 2021 10:13 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
DE2_186 schreef:
Als ik al iets met een flitser doe is het met ETTL en doe ik hooguit wat flitsbelichtingscompensatie, dus ik ben volledig onbekend met de nadelen van HSS. :)

Ik heb ooit wel gespeeld met flitsers buiten, maar op de camera en direct gericht leken mijn kids veranderd in bordkarton, dus daar ben ik maar weer mee gestopt. :)

Gave foto is het geworden. Technisch dus lastig, maar daarbij ook een hele spontane foto met gave expressie. Gefeliciteerd met je TC.

Wat ik vaak zie gebeuren is dat bij fotografen, die weinig de reportageflitser gebruiken, gefixeerd zijn op het resultaat van de flits. Op zich logisch want misschien gebruik ja dat ding niet zo vaak en zet je hem enkel in bij lastige lichtomstandigheden. Dus het licht is al lastig, pak je er ook nog eens een apparaat bij waarvan je niet altijd weet of het goed uitpakt. Daarom is de tip die ik kan geven, zorg dat de belichting van de omgeving goed is. Het licht van omgeving is wellicht nog belangrijker dan het flitslicht. Vergeet daarbij even je onderwerp. Het gekke is als je belichting van de omgeving goed zit, pakt de flits op je onderwerp veel beter uit. Zelf als die flitser op je camera zit. En ook in de TTL stand van de

Groet, Johan.

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
 Spring in 't veld
BerichtGeplaatst: 11 jun 2021 10:33 
Lid
Fotografie

DE2_186 schreef:
Begrijp ik het goed dat de beweging van de gordijnen horizontaal is?

Leuke vragen :-)

Als je de camera recht houd dan gaan de sluiters van boven naar beneden, of anders om. Dat weet ik niet. Vroeger, in de tijd van de analoge film gingen ze van links naar rechts of andersom. Je snapt dat die afstand langer is dan van boven naar beneden. Daarom lag vroeger de flitssynchronisatietijd op 1/60 van een seconde en tegenwoordig zo rond 1/200. Simpelweg omdat de afstand korter is geworden.

Spring in 't veld
BerichtGeplaatst: 11 jun 2021 10:41 
Lid

O.k. Belichten voor de omgeving dat moet lukken. :)

Is het dan nog zinvol om - ook bij TTL - binnen de flitssynchronisatietijd te blijven door bijvoorbeeld m'n ND-filter er bij te pakken? Of maakt dat - als je toch TTL gebruikt - niet zo veel meer uit?

Spring in 't veld
BerichtGeplaatst: 11 jun 2021 10:57 
Lid

Oh, ik zie trouwens nu dat je ook cursussen geeft hierin na een stevige studie. Je hoeft niet van alles gratis weg te geven hoor, daar gaat het mij niet om. ;)

Spring in 't veld
BerichtGeplaatst: 11 jun 2021 11:04 
Lid
Fotografie

DE2_186 schreef:
O.k. Belichten voor de omgeving dat moet lukken. :)

Is het dan nog zinvol om - ook bij TTL - binnen de flitssynchronisatietijd te blijven door bijvoorbeeld m'n ND-filter er bij te pakken? Of maakt dat - als je toch TTL gebruikt - niet zo veel meer uit?

Als je flitstechnisch gezien naar het ND filter kijkt is het de oplossing om binnen de flitssync te blijven. Het maakt niet uit of je in de automaat (TTL) werkt of manueel de flitser instelt. Het grote voordeel om het ND filter te gebruiken tov HSS is dat je onder aan de streep meer flitskracht overhoud. Ik heb dat zelf met proefjes uitgevogeld. Met een ND filter heb je toch nog net een stop meer kracht over. Er is ook een nadeel met het ND filter. De autofocus krijgt het wat moeilijker. Een oplossing daarvoor is met de camera de zogenaamde live-view te gebruiken. Bij mijn D750 van Nikon werkt dat super.

Spring in 't veld
BerichtGeplaatst: 11 jun 2021 11:54 
Lid

Dank je. Nuttige kennis! ND-filter dus. :) Als ik HSS goed begrepen heb scheelt het ook een hoop batterijen laden.

Ik heb een spiegelloze camera, en dus eigenlijk "alleen maar live view, ook in de zoeker", zogezegd. Een goeie -5EV bij een f/1.4 lens, dus voor de AF heb ik wel wat speling.

Batterijen zitten in de lader, ik heb een trampoline, ik heb modellen, een aanstuurdingie voor op de hot shoe, ik heb twee flitsers, ik heb postbode-elastieken om ze te bundelen, en ik bedenk me nu dat die witte parasol van de Xenos daar op mijn terras waarvan ik de kop 45 of 90 graden kan draaien (zal wel te zware job worden voor de flitsers, maar valt te proberen :) ). Na het avondeten is het weekend, en tot kinderbedtijd kan ik spelen. Heel inpasbaar projectje zo. Twee dingen die roet in het eten kunnen gooien:
- de kids willen iets anders doen (staat ze vrij uiteraard)
- de fiitsers zijn misschien niet compatible met m'n huidige camera (nog nooit geprobeerd)

Spring in 't veld
BerichtGeplaatst: 11 jun 2021 12:02 
Lid
Fotografie

leuke opname die goed past bij het thema

Spring in 't veld
BerichtGeplaatst: 11 jun 2021 12:25 
Lid
Fotografie

DE2_186 schreef:
ik heb twee flitsers, ik heb postbode-elastieken om ze te bundelen,

Hier zit een leuke vraag in. :foto
Er vanuit gaande dat het twee dezelfde flitsers zijn. Stel dat je het met 1 flitser niet redt hoeveel winst (stops) levert dan die tweede flitser op als deze ook op volle kracht staat te flitsen?

Spring in 't veld
BerichtGeplaatst: 11 jun 2021 12:36 
Lid

Mijn antwoord: 1 stop, omdat je 1 maal verdubbelt.

Spring in 't veld
BerichtGeplaatst: 11 jun 2021 12:52 
Lid
Fotografie

Je precies. Toen ik daar achter kwam was echt schokkend. Zeker als je bedenkt dat als je nog een stop winst wilt hebben, vier van die flitsers nodig hebt. pffff ;-)

Spring in 't veld
BerichtGeplaatst: 11 jun 2021 13:45 
Lid

Het waarom van 14mm begint me ook te dagen. Leuke exif. :)

Spring in 't veld
BerichtGeplaatst: 11 jun 2021 14:59 
Lid
Fotografie

Waarom besloot je hier op het tweede gordijn te flitsen?

Spring in 't veld
BerichtGeplaatst: 11 jun 2021 15:23 
Lid
Fotografie

Henry schreef:
Waarom besloot je hier op het tweede gordijn te flitsen?

Het laten afgaan van de flits kan op twee momenten. Aan het begin van je sluitertijd of aan het einde van de sluitertijd. Omdat de meeste van ons met een kleinbeeldcamera werken en deze een gordijnsluiter bevat, noemen we aan het begin van de sluitertijd flitsen, op het eerste gordijn en flits je aan het einde van de sluitertijd, dan flits je op het tweede gordijn.

Om het verschil tussen die twee momenten te kunnen zien moet je eigenlijk niet kijken naar de flits maar naar de belichtingstijd na of voor de flits. Flits je aan het begin dan komt de belichtingstijd na de flits. Flits je aan het einde van de sluitertijd (tweede gordijn) dan zit de belichtingstijd voor de flits.

Zoals je wel weet, bevriest de flits een beweging. In de belichtingstijd voor of na de flits is die beweging wel te zien. Maw. het bevroren deel van de flits komt voor of na de beweging. De beweging wil je natuurgetrouw achter het geflitste onderwerp aan laten komen. Dat lukt enkel als de belichtingstijd voor de flits zit. Dus op het tweede gordijn. Flits je op het eerste gordijn dan gaan bewegingen altijd achteruit.

Mijn advies is dan ook eigenlijk, flits altijd op het tweede gordijn. Zit er een beweging in, dan gaat deze in ieder geval de juiste kant op.

Soms, en dat is dus bij mij gebeurt, wordt je flitssynchronisatietijd wat beperkter. Ik had hier technisch gezien op het eerste gordijn moeten flitsen. Dan was de gehele arm belicht geweest door flitslicht. Nu schoof het tweede gordijn er al voor terwijl de flits nog niet kaar was. Als gevolg van de wat slome flitser die ik hier gebruik had ik hem even op het eerste gordijn moeten laten flitsen.

Groet, Johan.

Spring in 't veld
BerichtGeplaatst: 11 jun 2021 17:30 
Lid
Fotografie

Man, man, man, wat een ingewikkelde boel ( en soms onzin ) word hier neer getipt ?

Het kan toch heel eenvoudig, zonder grijs filter, eerste of tweede gordijn, enz...

Gewoon je camera op HSS zetten, je flits op HSS zetten, de remote op je camera, en je bent vertrokken !

Sluitertijd kan van 1 sec ( of zo lang je wil ) tot zo kort je camera aankan...1/125, 1/200, 1/500,
1/1000, 1/4000,... 1/6000 sec

Diafragma zet je op wat je wil, kleine scherpte diepte, grote scherpte diepte, alles is mogelijk,
je regelt er natuurlijk wel je belichting mee, alsook met de sluitertijd, en ook de ISO setting,
en de intensiteit / kracht van je flits(ers) ,maar dit is een uiterst klassieke werkwijze :)
Oneindig veel creatieve mogelijkheden dus !

Zo werk ik al jaren, 1 of 2 flitsers, en met zo twee flitsers, kan je zelfs tegen de zon in shooten ( overpoweren )

DD. ;)

Spring in 't veld
BerichtGeplaatst: 11 jun 2021 18:27 
Lid
Fotografie

Dank voor je reactie DD. Maar wel en leuke foto toch?

Spring in 't veld
BerichtGeplaatst: 11 jun 2021 21:01 
Lid

Ik begrijp niet waarom enerzijds de lucht niet overbelicht is of anderzijds de verte in de achtergrond niet te donker. Je kan met flitsen balans brengen tussen het onderwerp en de lucht/zon, maar voor die verre achtergrond doet die flitser weinig. Is de achtergrond in post opgehaald? Dat zou verklaren waarom balanceeract 1 is gelukt.

Hebben we bij 1/200ste nog balanceeract 2: het onderwerp voldoende bevriezen versus alweer een niet te donkere achtergrond. Ik heb net wat zitten spelen met 1/250ste, (dochter wilde fietsen in plaats van trampolinespringen, ook goed) maar tegen de tijd dat het bevriezen goed genoeg werkt om serieus scherpte te krijgen bij die flitssynchronisatietijd dan moet ik het omgevingslicht wel zo drastisch terugschroeven dat het in post never nooit niet meer op te halen is. Of, met andere woorden, er is altijd een balans/compromis. Kijk ik nu nog een keer naar deze spring in het veld, dan is er denk ik ook sprake van dat compromis / die balans tussen scherpte op de springer en licht in de verte op het veld. Daarmee wil ik niks af doen aan de balans die gevonden is, integendeel, het respect is drastisch toegenomen. :) Maar HSS is wel één balanceeract/compromis minder. Wat dat betreft kan ik het commentaar van Daniël wel volgen.

Mijn model gaf aan dat wat ik deed met die camera niet mocht van de juf, want de juf zei dat dit slecht is voor de ogen. Je moet dan van de juf van wc-rolletjes een brilletje maken met kleine gaatjes, en dan kan je zien hoe de maan een hapje uit de zon neemt. Maar daar kon ze niet mee fietsen, en dus mocht het niet van de juf wat ik deed. Tot zover mijn model.

De zon overpoweren is één ding, maar hoe overpower je zo'n juf? Hopelijk is mijn andere model iets minder kritisch, maar anders is het snel einde oefening vrees ik. ;)

Spring in 't veld
BerichtGeplaatst: 11 jun 2021 22:29 
Lid
Fotografie

Leuk om te lezen dat je aan de slag gegaan bent. Ook mooi dat er vanuit een andere invalshoek tips gegeven worden. Kan ik alleen maar waarderen. Uiteindelijk pak je op wat voor jou werkt.

De sluitertijd heeft geen invloed op het flitslicht. Daarom is mijn ervaring dat je met de sluitertijd heel snel de omgeving aan kan passen zonder dat dit iets met de hoeveelheid flitslicht doet. In de HSS stand heeft het veranderen van de sluitertijd wel invloed op de hoeveelheid flits. Is mijn ervaring. Dat is de grootste reden waarom ik wegblijf van HSS. Daarnaast vind ik het leuk om het back to basic aan te pakken. Alle toeters en bellen uit Een flitser moet flitsen, niets meer niets minder. Nou moet ik ook eerlijk zeggen dat mijn flitsers geen toeters en bellen hebben. Op eentje na maar de trigers trekken het niet ;-) Voordeel is dan wel dat je voor een paar tientjes klaar bent. Soms iets meer werk, maar ik heb wel alle controle en gewoon leuk.

De achtergrond is niet opgehaald. Is echt wel onderbelicht. Maar misschien werkt het grasveld wel een beetje als reflectiescherm waardoor er voldoende detail te zien is. ;-)

Spring in 't veld
BerichtGeplaatst: 12 jun 2021 09:30 
Lid
Fotografie

Leuk je uitgebreide uitleg bij het gebruik van je flitsers.
In feite komt het er op neer hoe je het bestaande licht en het licht van de flitsers bij elkaar brengt. De uitleg over de twee gordijnen is ook helder. Top dus.

Spring in 't veld
BerichtGeplaatst: 12 jun 2021 11:19 
Lid
Fotografie

Voor wie het leuk vind. Hier een foto waarbij de flitser niet is afgegaan. Ik probeer altijd iets onder te belichten. Ik vind het makkelijker om, als dat nodig is, de foto wat lichter te maken dan een overbelichte plek te herstellen. Maar de belichting op de lucht en grasveld zorgt er in ieder geval voor dal alles in de schaduw flink onderbelicht is. En dus ook onze dochter als er geen flits af gaat ;-)

Fotografie

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende