Frans schreef:
Gerard wat je dus zegt is dat fotograferen door glas een magenta kleurzweem geeft?
Dat roept om een experiment.
Nee , dat is niet wat ik zeg. Fotograferen door glas geeft een groenzweem.
Hier is in de verwerking iets mis gegaan. Dat kan verschillende oorzaken hebben.
De camera zou iets teveel groen hebben kunnen corrigeren. Raw converters gaan ook allemaal op een wat andere wijze te werk en corrigeren volgens hun algoritmes.
Ook de bewerkingssoftware kan een beeld op eigen wijze laten zien.
Vaak zijn er knopjes waarmee je automatisch kan corrigeren, maar die corrigeren naar wat de engineers zelf mooi vinden.
Ik heb Canon camera’s en Fujifilm en Panasonic maar die laten ieder een wat ander beeld zien met dezelfde instellingen.
Bij deze foto is dus ergens in het bewerkingsproces iets misgegaan en is correctie van teveel groen de magenta kant opgegaan, de complementaire kleur van groen.
Zoals aangegeven is dat simpel te verhelpen met de curve tool van Photoshop zoals ik dat eerder heb aangeven.
Als er iets te experimenteren valt, is het nagaan of camera, raw converter of bewerkingssoftware een groene kleurzweem als gevolg van fotograferen door glas iets te veel compenseren richting magenta.
Het kan hier natuurlijk ook gewoon de fotograaf zijn die iets is doorgeschoten met de knopjes.
.
.