Een opmerking van Gerard (GladiusMaximus) over kleurzwemen bij fotograferen door glas triggerde me tot het doen van een experiment.
Fotograferen door glas heeft ongetwijfeld nadelen maar is soms onvermijdelijk.
Denk aan sommige dierentuinen waar dieren achter glas te bekijken zijn.
Of je zit op de 40ste verdieping van een hotel en hebt een adembenemend uitzicht maar de ramen kunnen (gelukkig) niet open.
Of je woont aan een bosrand en hebt vanuit je raam prachtig zicht op mooi vogels, eekhoorntjes en wat dies meer zij.
Vandaag was een mooie dag voor een experiment.
Camera achter, naar buitendraaiende deur, met HR++ glas uit 2020. Natte doek erover voor het stof.
Buiten strakblauwe lucht waardoor eenduidige witbalans en nauwelijks/geen belichtingsverschillen.
Vlak achter elkaar foto's gemaakt op statief en met 2 sec. vertraging met dichte en open deur dus wel en niet door dubbel glas.
Beide foto's ISO 200, 1/30ste, f/6,6 en 82 mm.
Resultaten
Foto #1

jpg uit camera van foto door glas
Foto #2

jpg uit camera van foto zonder glas
Meest in het oog springend verschil tussen beide foto's is voor mij het verschil in licht van 0,45 stop.
Foto #3

Foto #1 met +0,45 EV
De beide raw bestanden ook verwerkt.
Witbalans ingesteld met pipet in ACR op derde grijsvlakje van onderen in de rechter kolom van de colorchecker.
Daarna de helderheid van diezelfde vlakjes gelijk gemaakt met 0,45 EV.
Foto #4

raw bewerking van foto door het glas
Foto #5

raw bewerking van foto zonder glas
Conclusie wat mij betreft.
Mijn dubbel glas houdt wat licht tegen maar geeft in dit experiment wat mij betreft geen echte kleurzweem.
PS Misschien ten overvloede Gerard. Ik twijfel niet aan je kennis van glas. Wat ik me wel afvroeg of je stelling dat glas een kleurzweem geeft altijd waar is.