Onscherpte kan meerdere oorzaken hebben, bijvoorbeeld de camera en lens moeten gekalibreerd worden, maar dat betekent wel dat de scherpte ergens anders ligt in de foto....teveel naar voren, of teveel naar achteren.
Wat Ab zegt is ook een oorzaak om onscherpte te krijgen, ik denk dat dat ook wel de meest voorkomende is, onscherpte door een te langzame sluitertijd.
Ik weet niet wat je hiervoor had, maar ik denk een 100mm of een 90mm en dan nu een 150mm, dus een stukje lastiger om scherpe foto's te maken.
Ten eerste heb je met uit de hand fotograferen een snellere sluitertijd nodig en als je net zo dicht op je onderwerp zit als met een 100mm en je gebruikt hetzelfde diafragma dan zal je dus ook een kleiner stukje scherp krijgen in je foto, dus of meer afstand, of een kleiner diafragma(groter getal) gebruiken voor hetzelfde resultaat qua scherpte bereik.
Wat ook nog kan is dat je de camera wel op statief hebt, maar door trillingen van het afdrukken toch wat bewegingsonscherpte krijgt, je kunt daarvoor een afstandsbediening gebruiken, of de camera gewoon op zelfontspanner zetten en dan dus 2 of 5 seconden wachten nadat je afgedrukt hebt....wel de camera loslaten na het afdrukken.
Of je hebt de camera op statief en je gebruikt de stabilisatie nog, waardoor de camera 'van slag' is en dus onscherpe foto's geeft.....bij een aantal camera's is het niet nodig om de stabilisatie uit te zetten als je vanaf statief werkt en bij een aantal is het wel nodig, dus dat moet je zelf even uitvogelen.
Is de foto een onbewerkt RAW-bestand wat alleen omgezet is naar JPEG, want dan heeft de foto nog wel wat verscherping nodig in de nabewerking en moet ook nog ontruist worden?
En zo zijn er nog wel meer dingen waardoor onscherpte kan ontstaan, o.a. verkeerd focussen, maar ik begrijp dat je dat handmatig hebt gedaan en er moet dan toch ergens iets knisperig scherp zijn en het is wel een beetje scherp, maar de echte scherpte mis ik ook....kan ook nog een eigenschap van je objectief zijn, de ene lens is nu eenmaal scherper dan de andere.
Ik heb je foto even binnen gehaald en flink verscherpt in Photoshop en ook met Neat Image de ruis er zoveel mogelijk uitgehaald.
Daarna verkleind naar 1280 x 853 pixels en nogmaals wat naverscherpt(na het verkleinen moet je eigenlijk bijna altijd wel wat naverscherpen).
Ik heb wel het idee dat de scherpte iets meer naar voor als naar achteren ligt en dat je dus daardoor maar een heel klein stukje scherp hebt van je onderwerp.