Het is 22 jul 2025 23:09

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur Vuurtje
 Vuurtje
BerichtGeplaatst: 01 feb 2022 18:37 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
iso 100 50 mm f5,6 1/1000
Fotografie

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Vuurtje
BerichtGeplaatst: 01 feb 2022 21:17 
Lid
Fotografie

Onderwerp pakt me niet zo en aan alle kanten flink afgesneden, te krap ook voor mij.

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Vuurtje
BerichtGeplaatst: 03 feb 2022 09:46 
Lid
Fotografie

Misschien was de foto sterker geweest als dat vuurtje (daar draait het blijkens de titel om) wél in beeld was geweest.

Vuurtje
BerichtGeplaatst: 04 feb 2022 20:53 
Lid

Wat meer ruimte voor en wat minder achter zou denk ik beter zijn.

Vuurtje
BerichtGeplaatst: 05 feb 2022 16:46 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
Wat ik zie teveel ruimte achter de man en de weinig van de actie zelf. Bovendien is alles wel lekker aangesneden, mag wat ruimer zijn….

Vuurtje
BerichtGeplaatst: 05 feb 2022 19:56 
Lid
Fotografie

De (ex-)rokers kennen dit gebaar maar al te goed.
Vlammetje afschermen tegen de wind.
Foto laat voor mij voldoende zien.

Vuurtje
BerichtGeplaatst: 05 feb 2022 20:39 
Moderator
Fotografie

DANK iedereen voor de commentaren. Tegen de meesten zou ik willen zeggen. Het gevolg van dichterbij het onderwerp gaan is dat soms het een en ander wordt afgesneden. De details daarentegen worden beter zichtbaar. Dat is voor mij belangrijk . Als straatfotografie over gebaren gaat heeft het impact. Ik ben hier om te leren, dus wil ik ook rekening houden met jullie mening. Misschien dus ietsje minder close next time.

Vuurtje
BerichtGeplaatst: 05 feb 2022 22:18 
Lid

Gebruik je hiervoor dan een prime, janjan33? En wat is de brandpuntsafstand?

Ik dacht dat bij straatfotografie het "dicht op het onderwerp" hand in hand hoort te gaan met redelijk wat groothoek, zodat enerzijds de aandacht flink op het onderwerp ligt (doordat je er dicht op zit) en anderzijds er behoorlijk wat achtergrond in mee kan komen, het liefst zo dat dit je onderwerp in een bepaalde context zet.

Ik doe er daarom ook niet aan, want het is gewoon ontzettend moeilijk om én een goede compo te maken met een groothoek, én een pakkend moment te pakken, en dat dan ook nog onopvallend te doen, maar dan wel dicht op het onderwerp. pfffffft. Als het lukt is het zeker gaaf, maar dat kost flink doorzettingsvermogen, je moet een kei zijn in vlot composities kunnen voorspellen met wat groothoek, en dan ook nog een pakkend moment zien aankomen. En meestal moet je er tegen kunnen dat je flink moet volhouden totdat je een keer geluk hebt.

Maar goed, wat hier mist volgens mij is wat groothoek, en te veel afsnijden is denk ik niet de bedoeling van dicht op het onderwerp zitten.

Vuurtje
BerichtGeplaatst: 06 feb 2022 09:05 
Moderator
Fotografie

@DEZ_186.
Prme
Ja ik gebruik een 50 mm 1,4 prime. Ik heb ook een 28 mm 2,8 prime. Het feit dat ik de 50 mm gebruik heeft te maken met de lichtsterkte en kleur. Deze bevalt me wat dat betreft beter. Als ik de 28 mm gebruik zie ik wel dat ik meer moet croppen na de opname. Heeft natuurlijk ook te maken van hoe dichtbij ik ben (of durf). Voor het aanschaffen van de 50 mm heb ik advies gevraagd op een ander forum en daar was het argument om voor een 50 mm te gaan en niet voor een 35 mm dat de 35 mm niet veel afweek van de 28 mm die ik al had. Ik zal nog eens nadenken over een 35 mm en kijken naar budget voor een 35 mm.

Doorzettingsvermogen
Heb ik van nature gelukkig genoeg gekregen. Volhouden tot het lukt is het devies inderdaad.

Durf en angst
Dichtbij gaan en lef hebben is afhankelijk van het wel of niet opvallen en hoe je in de omgeving staat. Dat is wel lastig. Soms twijfel je of het wel kan. Je heb dan te maken met je normen en waarden en die van je omgeving. Als je in een drukkere omgeving fotografeert is het wel gemakkelijker heb ik gemerkt. Als je veel fotografeert zoals ik de laatste tijd komt het wel en heb je soms geluk.

Vuurtje
BerichtGeplaatst: 06 feb 2022 14:44 
Lid

Nou ben ik vergeten te vragen wat het sensorformaat is, dus nou weet ik nog niet welke beeldhoek we het over hebben. Werk je met aps-c, full frame, of nog iets anders?

50mm op aps-c niet heel gebruikelijk "volgens de regeltjes" (let op de quotes) van straatfotografie. Niks mis mee om dat los te laten, maar het andere regeltje van "dicht op je onderwerp" moet je dan misschien ook los laten. Anders verlies je ook gewoon de omgeving van de straat.
28mm op aps-c is volgens mij beter bruikbaar, net als 50mm op full frame. 28mm is ook bruikbaar op full frame als je wijd wilt.

Vuurtje
BerichtGeplaatst: 06 feb 2022 15:45 
Moderator
Fotografie

@DE2_186 Ik heb een D7200 dat is een aps-c

Vuurtje
BerichtGeplaatst: 06 feb 2022 17:25 
Lid

Misschien moet je dan toch die 28mm er bij gaan pakken. 42mm full frame equivalent lijkt mij ook beter voor street dan de 52.5mm full frame equivalent die een 35mm dan geeft.

Naast de uitdaging genoeg licht te pakken heb je ook de uitdaging genoeg scherptediepte te houden. Wat dat betreft is f/2.8 ook misschien wel goed genoeg? Bij bovenstaande foto zit je - terecht - op f/5.6. De f/1.4 kan je dus lang niet altijd inzetten, en eigenlijk vaak juist niet als je dicht op je onderwerp zit.

Vuurtje
BerichtGeplaatst: 06 feb 2022 17:32 
Moderator
Fotografie

Ja wellicht de 50 mm in de avond en nacht en de 28 mm overdag. Dat ga ik proberen.

Bedankt voor je advies!

Vuurtje
BerichtGeplaatst: 06 feb 2022 20:54 
Lid

Graag gedaan, janjan. Van een beetje typen wordt ik niet moe, dus wat dat betreft.... :)

Ik ben benieuwd hoe 28mm bevalt. Het leuke van primes is dat het je echt dwingt tot composities waar je anders niet over na zou denken, en dat is alleen maar goed. Have fun!

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp